Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM publiceert besluiten over loodsgeldtarieven 2014, 2015 en 2016

De Autoriteit Consument & Markt publiceert vandaag herziene tariefbesluiten voor 2014 en 2015 en het tariefbesluit voor 2016 voor de loodsgelden. Het loodsgeldtariefbesluit 2016 bevat voor bepaalde scheepsklassen onverwachte tariefstijgingen ten opzichte van de oorspronkelijke tarieven voor 2014 en 2015. Dit is in lijn met de herziening van de besluiten voor 2014 en 2015. Om het onverwachte effect van deze tariefstijgingen in 2016 op te vangen, geldt voor komend jaar een overgangsregeling.

De tariefbesluiten gelden voor de zes Nederlandse zeehavenregio’s:

  • Delfzijl/Eemshaven,
  • Harlingen/Terschelling,
  • Den Helder,
  • Amsterdam-IJmond,
  • Rotterdam-Rijnmond
  • en Scheldemonden.

Verrekenen kan na individuele claims

Nu er nieuwe tarieven gelden voor 2014 en 2015, bestaat de kans dat sommige afnemers in deze jaren te veel betaald hebben aan het Loodswezen. Deze afnemers kunnen in dat geval een individuele claim indienen bij het Loodswezen.

Waarom herziet ACM de tariefbesluiten voor 2014 en 2015?

ACM herziet de tariefbesluiten voor 2014 en 2015 na een uitspraak van de rechter in maart 2015. Bij het oorspronkelijke tariefbesluit voor 2014 is voor het eerst een nieuwe loodsgeldtariefstructuur toegepast  met landelijk uniforme tarieven. Voor de regio Scheldemonden pakten de tarieven uit het oorspronkelijke tariefbesluit voor 2014 hoger uit dan was voorzien.

Bij het sectoroverleg over deze nieuwe tariefstructuur in 2012 was onder meer afgesproken dat voor de regio Scheldemonden de tarieven op macroniveau in 2014 niet zouden stijgen. Een individueel tarief kon wel dalen of stijgen, maar het effect over het geheel moest gelijk blijven. In werkelijkheid  stegen de tarieven voor de regio Scheldemonden per januari 2014 gemiddeld met 6,77%.

Dit verschil tussen sectorafspraak en werkelijke tarieven komt onder meer doordat de sectorafspraak gebaseerd was op cijfers uit 2010 en het tariefvoorstel 2014 op de werkelijke cijfers over 2012. Deze cijfers weken beduidend van elkaar af.

De rol van ACM bij de loodsgeldtarieven

Loodsen hebben een monopoliepositie. Daarom beoordeelt ACM op grond van de Loodsenwet of er geen onredelijk hoge tarieven worden gerekend. ACM stelt jaarlijks de loodsgeldtarieven vast op basis van het voorstel dat de Nederlandse Loodsencorporatie (NLc) halverwege het jaar indient. ACM mag afwijken van het voorstel als blijkt dat het voorstel er niet voor zorgt dat loodsen goed en efficiënt werken of als sprake is van bijzondere omstandigheden. De rechter heeft geoordeeld dat de onvoorziene uitkomsten voor de tarieven voor 2014 aangemerkt moeten worden als een bijzondere omstandigheid.

Zie ook