Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Informele zienswijze over toepassing concentratietoezicht

Wanneer moet een bedrijf een concentratie melden? De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft op 14 oktober 2015 daarover een informele zienswijze afgegeven. Een bedrijf vroeg zich af of de concentratie gemeld moest worden. In de toekomstige bedrijfsstructuur zijn veel bedrijven en aandeelhouders betrokken. Dat maakt het lastig om te bepalen welke bedrijven en aandeelhouders straks zeggenschap hebben over het nieuwe bedrijf. Ook is het lastig te bepalen welke omzetten van welke bedrijven meetellen voor de omzetdrempel. 

Wat oordeelt ACM?

Allereerst vindt ACM in dit geval dat eerst duidelijk moet worden om welk type concentratie het gaat: is het bijvoorbeeld een fusie of een overname? Voordat bepaald kan worden of een concentratie gemeld moet worden, is het noodzakelijk om de bedrijfsstructuur en zeggenschap duidelijk te hebben.

In dit specifieke geval hoeft de concentratie niet bij ACM te worden gemeld. De betrokken omzet blijft in alle scenario’s onder de omzetdrempel van 30 miljoen euro.


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.