Kruimelpad

ACM adviseert consumenten bewust te kiezen voor betaalwijze bij online aankopen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) adviseert consumenten bewust te kiezen op welke manier zij hun online aankopen betalen. Dit om te voorkomen dat zij hun geld kwijt zijn als het product niet wordt geleverd of bij andere problemen. Via www.consuwijzer.nl start ACM daarom de actie ‘Reken af met verrassingen, kies bewust hoe je betaalt’.

Zo kunnen consumenten ervoor kiezen vooraf óf achteraf te betalen, verzekerd of onverzekerd, afhankelijk van de hoogte van het aankoopbedrag en het vertrouwen dat ze hebben in de webwinkel.

Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Het online shoppen neemt toe. Consumenten vinden het gemakkelijk en prettig. Om dit zo te houden, is het belangrijk dat de consument bewust kiest hoe hij betaalt bij online aankopen. ”.

Kies bewust hoe je betaalt

Bij een hoog aankoopbedrag en een onbekende webwinkel is het belangrijk dat de consument de manier waarop hij betaalt bewust kiest. Door bijvoorbeeld achteraf of verzekerd te betalen, is hij zijn geld niet kwijt als er iets mis gaat. Ook bij sommige betaalwijzen waarbij de consument vooraf betaalt, kan hij zijn geld terugkrijgen als de webwinkel niet levert.

Met de Online ShopScan kan de consument de betrouwbaarheid van de webwinkel checken.

Toezicht ACM

ACM treedt op tegen webwinkels die niet leveren. ACM ontvangt meldingen via ConsuWijzer en werkt waar nodig samen met de politie. De politie kan optreden tegen webwinkels als sprake is van oplichting. ACM kan optreden tegen webwinkels die om andere redenen niet of niet tijdig leveren.

Op basis van meldingen heeft ACM het afgelopen jaar webwinkels aangepakt die niet leveren en waarover ACM veel klachten ontving.

Dit heeft erin geresulteerd: 

  • dat ACM een publieke waarschuwing heeft uitgebracht voor een webwinkel die niet leverde;
  • dat enkele webwinkels hun activiteiten hebben beëindigd;
  • dat andere webwinkels hun werkwijze en de informatie op hun website hebben aangepast waardoor zij nu geen klachten meer veroorzaken.

Hiermee heeft ACM verdere consumentenschade voorkomen. Webwinkels die niet of niet tijdig leveren kunnen rekenen op blijvende aandacht van ACM.