Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

CBb verklaart hoger beroep van BCC in garantiezaak ongegrond

Electronicaketen BCC heeft hoger beroep ingediend tegen de boete van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de garantiezaak. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft het hoger beroep op 8 juli 2015 ongegrond verklaard. Het beroepscollege oordeelde verder dat de publicatie van het boetebesluit door ACM rechtmatig was.

ACM legde in 2010 aan BCC een boete van 90.000 euro op omdat de onderneming zich niet had gehouden aan de Wet oneerlijke handelspraktijken. ACM heeft in 2010 ook vier andere elektronicaketens beboet voor dezelfde overtredingen.

Consumenten hebben gedurende de levensduur die zij van een product mogen verwachten in beginsel recht op  kosteloze vervanging of herstel als het product niet voldoet. Vooral bij duurzame apparaten kan dat recht langer lopen dan de duur van de fabrieksgarantie.

BCC verkocht voor de periode na de fabrieksgarantie zogenoemde bijkoopgarantie. Zij vermeldde stelselmatig aan haar klanten dat zij alleen binnen de duur van de fabrieksgarantie recht hadden op vergoeding of kosteloos herstel. En die informatie is niet in alle gevallen juist.

Met deze uitspraak van het CBB is het boetebesluit onherroepelijk geworden.

Uitspraak CBb in garantiezaak BCC

Zie ook