Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM beboet World Ticket Center voor onjuiste vermelding reisprijzen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt een boete op aan World Ticket Center B.V. (WTC) voor onjuiste vermelding van prijzen van tickets en reizen op haar website. WTC nam niet alle verplichte kosten op in de basisprijs voor vliegtickets. Variabele kosten stonden niet meteen duidelijk bij de basisprijs vermeld en werden pas op een later moment in het boekingsproces bij de prijs opgeteld. Tot slot stonden keuze-elementen, zoals een reis- en annuleringsverzekering, bij aangeboden reizen vooraf aangevinkt. ACM legt WTC hiervoor een boete op van 350.000 euro. Bovendien dwingt ACM het bedrijf de informatie op zijn website aan te passen aan de geldende regels. Inmiddels heeft WTC de informatie op zijn website aangepast.

Anita Vegter, bestuurslid van ACM: “Consumenten hebben recht op transparante prijzen. Dit maakt dat je prijzen onderling kunt vergelijken en een goed geïnformeerde keuze kunt maken. Onduidelijke prijzen verstoren bovendien het gelijke speelveld en daarmee de onderlinge concurrentie.”

Aanpak onduidelijke reisprijzen

Sinds 2013 is ACM bezig om de prijzen in de reisbranche transparanter te maken. Aan het begin van het boekingsproces moeten alle kosten duidelijk worden gepresenteerd. Daarmee kunnen consumenten prijzen beter vergelijken. De uitgangspunten zijn:

  • De prijs in de advertentie is de prijs waarvoor geboekt kan worden;
  • Alle onvermijdbare kosten zijn in de advertentieprijs inbegrepen;
  • Alle variabele kosten staan direct bij de advertentieprijs vermeld;
  • Keuze-elementen mogen niet vooraf aangevinkt staan.

ACM heeft de afgelopen periode een groot aantal bedrijven aangesproken die hun prijzen niet juist vermeldden. Zo is ook WTC aangesproken voor onjuiste prijzen op zijn website www.worldticketcenter.nl. Verplichte bijkomende kosten, zoals de ‘customer service charge’ die WTC rekent als je online boekt, waren niet in de advertentieprijs inbegrepen. Boekingskosten werden niet duidelijk bij de prijs vermeld. Bovendien waren bepaalde keuze-elementen bij reizen vooraf aangevinkt, zoals een reis- en annuleringsverzekering. ACM stelt vast  dat WTC hiermee de regels voor prijstransparantie uit de Luchtvaartverordening overtrad en in strijd handelde met de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Het bedrijf heeft inmiddels bezwaar aangetekend tegen het besluit.

Deze boete past in de bredere aanpak van ACM om te komen tot transparante prijzen in de reisbranche. Deze aanpak zet ACM in 2015 voort. Onder andere naar aanleiding van meldingen bij ConsuWijzer zal ACM optreden tegen reisaanbieders met onduidelijke prijzen.

Meer informatie voor consumenten

Op www.ConsuWijzer.nl vinden consumenten duidelijke uitleg over de regels en hoe zij slim reisprijzen kunnen vergelijken, bijvoorbeeld met hulp van de ConsuWijzer (P)Reischecker.

Meer in deze zaak