Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

NMa Spoormonitor 2005

Op 1 januari 2005 is de Spoorwegwet in werking getreden, waardoor lang voorziene veranderingen voor het eerst in de praktijk zijn doorgevoerd. Hierdoor is er veel veranderd, vooral in de relatie tussen het beheer en de exploitatie. Zowel de beheerder als de vervoerders moesten wennen aan de nieuwe structuur waarbinnen ze moesten samenwerken. Dit vergt nieuwe vormen van overleg en besluitvorming en nieuwe of aangepaste producten, zoals onder meer de netverklaring, de gebruiksvergoeding en het afsluiten van toegangsovereenkomsten.

In het afgelopen jaar heeft de Vervoerkamer getoetst of de beheerder en de vervoerders voldeden aan de eisen die de Spoorwegwet aan de nieuwe rolverdeling stelt. Hierbij heeft zij onder meer gekeken naar de producten en processen die invulling geven aan de verzakelijkte relatie tussen de beheerder en de vervoerder. Een relatie waarbij de wetgever heeft beoogd dat partijen gelijkwaardig met elkaar omgaan en overeenstemming bereiken over de af te nemen producten en diensten, alsmede over de prijs die daarvoor moet worden betaald.

Om het veranderingsproces goed te doorlopen, acht de Vervoerkamer een goede dialoog met de spoorsector van groot belang. De Vervoerkamer wil hiermee inzichtelijk maken hoe de betrokken partijen aankijken tegen ontwikkelingen in de markt en eventuele verschillen in inzicht blootleggen. Ook wil de Vervoerkamer helder krijgen waar de knelpunten liggen en aan welke oplossingsrichtingen kan worden gedacht. Beide doelstellingen dragen bij aan de voor de spoorsector noodzakelijke transparantie en een snelle transitie.

In dit rapport geeft de Vervoerkamer een terugkoppeling van de resultaten uit de consultatie van de beleidsmakers en de marktpartijen. Alle vervoerders, beheerders en het ministerie hebben hun medewerking verleend aan deze consultatie.

 

Documenten

 

Bijlagen

Zie ook