Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Denk mee met de ACM Agenda 2014-2015

Tot 15 maart kunt u online met ons in gesprek via denkmee.acm.nl

Vandaag presenteert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de zes thema’s waar de toezichthouder zich de komende twee jaar in het bijzonder op gaat richten. Daarom staan ze op de ACM Agenda 2014-2015. Dit zijn:

  • de online consument
  • investeringsbereidheid in energie- en telecomnetwerken
  • publieke aanbestedingen
  • consument in de zorg
  • overstapdrempels voor de consument (m.n. bij zorgverzekeringen en energie)
  • toetreding in de bancaire sector.

Deze thema’s zijn gekozen op basis van klachten bij ConsuWijzer, gesprekken met bedrijven en consumentenorganisaties, signalen uit de media en eigen onderzoek. ACM zet de consument centraal bij de keuze voor deze thema’s. Consumenten moeten wat te kiezen hebben en durven kiezen. Daarvoor is van belang dat bedrijven duidelijk zijn over wat zij aanbieden. En consumenten weten wat hun rechten zijn. Hier ligt de sleutel voor goed werkende markten.

Denk mee via onze website

ACM hoort graag welke kansen en keuzes u ziet bij de aanpak van deze thema’s en nodigt u uit om mee te denken. Dat kan online via denkmee.acm.nl. Tot 15 maart gaat ACM aan de hand van vragen en stellingen online de dialoog aan over de thema’s op de ACM Agenda 2014-2015.

Stel uw vraag aan Chris Fonteijn

Bestuursvoorzitter Chris Fonteijn is woensdag 5 februari a.s. van 10:30 tot 11:00 online om op uw vragen en opmerkingen te reageren. Let wel: om mee te doen, moet u ingelogd zijn. Inloggen kan snel en eenvoudig via uw social media account of door een account aan te maken bij denkmee.acm.nl.

Uw bijdrage telt

Dit is de eerste keer dat ACM op deze manier communiceert met haar omgeving. We willen uw inbreng gebruiken om onze aanpak rondom een thema te verbeteren. Dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door voorlichting op ConsuWijzer aan te vullen, of door de informatie te gebruiken in (lopende) onderzoeken. Waar het kan, zijn we open over wat we met uw ideeën en suggesties doen.

Wat doet ACM nog meer?

Naast de thema’s op de ACM Agenda, doen we meer in het belang van bedrijven en consumenten. Dit zijn zowel huidige als nieuwe taken. Bijvoorbeeld in voorbereiding op nieuwe regels. Daarnaast zijn er onvoorziene, actuele ontwikkelingen: niet alle problemen van morgen, hebben wij vandaag in ons vizier.

Meer over de thema’s van de ACM Agenda 2014-2015

 

De online consument

Nederlanders maken massaal gebruik van internet. Dit brengt mogelijkheden én problemen met zich mee. Denk aan misbruik van persoonsgegevens door apps en websites, onvoorziene kosten van mobiel internet of webwinkels die zich niet aan de regels houden. Hoewel het internet juist tot meer keuze zou moeten leiden, lijken sommige producten voor dezelfde prijs in alle webwinkels te liggen. ACM wil dat de consument profiteert van online ontwikkelingen en daarbij veilig kan internetten. En dat de consument kan kiezen wat er met zijn persoonsgegevens gebeurt. Daarbij spelen zowel aanbieders, ACM als de consument zelf een belangrijke rol.

Investeringsbereidheid in telecom- en energienetwerken

Er zijn ontwikkelingen gaande die steeds meer eisen van telecom- en energienetwerken. Denk aan de explosieve groei van nieuwe internettoepassingen en de overgang naar duurzame energie. Er zijn overeenkomsten, maar ook duidelijke verschillen tussen de markten voor energie en telecommunicatie. ACM wil dat er optimaal geïnvesteerd wordt in telecom- en energienetwerken. Bij de regulering van de telecommarkt wil ACM  de uitrol van netwerken verder stimuleren. Op de energiemarkt verplicht ACM netbeheerders om te zorgen voor een betrouwbaar energienetwerk tegen een betaalbare prijs. Ons ingrijpen heeft dus invloed op de investeringsbeslissingen van telecombedrijven en netbeheerders.

Publieke aanbestedingen

Overheden zijn in veel gevallen verplicht de inkoop van producten en diensten aan te besteden. Helaas leidt een aanbesteding niet altijd tot een eerlijke uitkomst voor de overheidsdienst en betrokken bedrijven. Bijvoorbeeld doordat bedrijven vooraf met elkaar overleggen om de uitkomst van de aanbesteding te manipuleren. ACM is alert op signalen over oneerlijke concurrentie bij publieke aanbestedingen. Dan kan ACM onderzoeken wat er precies aan de hand is en betrokken bedrijven en personen beboeten. Hierdoor maken meer inschrijvende bedrijven een eerlijke kans en halen overheidsdiensten het beste resultaat uit hun aanbesteding.

De consument in de zorg

Ontwikkelingen in de zorg hebben directe en indirecte gevolgen voor de consument in de rol van patiënt en verzekerde. Soms is samenwerking tussen zorgaanbieders in het belang van de consument maar soms ook niet.
ACM wil ruimte bieden voor samenwerking in de zorg die in het belang is van de consument. Bijvoorbeeld als dit de betaalbaarheid van de zorg of de kwaliteit van behandelingen ten goede komt. Sommige samenwerkingen leiden tot marktgedrag waar de consument niet bij gebaat is. Zoals het onnodig beperken van de consument in zijn keuze voor een zorgaanbieder, het bemoeilijken van de introductie van goedkopere geneesmiddelen en onderlinge prijsafspraken. ACM hoort graag van patiënten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars welke belemmeringen zij zien.

Overstapdrempels in zorg en energie

Veel consumenten denken dat overstappen gedoe is, en dat het weinig oplevert. Daarom is een groot gedeelte nog nooit overgestapt. Als consumenten niet overstappen hoeven bestaande aanbieders minder hun best te doen en zijn er minder kansen voor nieuwe aanbieders. ACM wil echte en denkbeeldige overstapdrempels wegnemen voor de consument. Om consumenten vervolgens te stimuleren om op zoek te gaan naar het beste aanbod. Met name op markten waar de concurrentie nog wel een zetje kan gebruiken zoals bij energie en zorgverzekeringen.

Bancaire sector

De concurrentie in de bancaire sector speelt een rol bij keuzes die consumenten en bedrijven hebben op het gebied van betalen, sparen en lenen. In ons land is 80% van de consumenten en MKB’ers klant bij één van de grootste vier banken. Kleine banken kunnen minder goed concurreren met deze banken. ACM onderzoekt momenteel hoe de concurrentie tussen banken beter kan zodat er meer keuze komt voor consumenten en bedrijven. Als dit onderzoek is afgerond, willen we graag online de dialoog aangaan over de uitkomsten. Naar verwachting start de online discussie over dit thema na de zomer.