Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Trends telecomsector in 2e kwartaal 2013: Vrije val aantal sms’jes lijkt gestopt

  • sms’en definitief op retour; daling vlakt wel af
  • datagebruik door smartphones en tablets blijft groeien
  • kabelaanbieders blijven sterk in bundels; KPN bezig met opmars

Dit zijn enkele opvallende trends uit de marktcijfers van de telecomsector over het tweede kwartaal van 2013 die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag publiceert. De Telecommonitor laat de ontwikkelingen zien op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband, televisie en bundels op basis van cijfers van de belangrijkste partijen in de telecomsector.

Mobiele diensten

Het aantal smartphones en tablets met toegang tot internet is in het tweede kwartaal gegroeid met 580 duizend aansluitingen naar meer dan elf miljoen. Het overgrote deel hiervan (10,2 miljoen) betreft smartphone-abonnementen.

Het totaal aantal mobiele aansluitingen is met bijna 400 duizend gedaald naar 21,3 miljoen. Met name de aanbieders met een eigen netwerk verliezen aansluitingen. Aanbieders zonder eigen netwerk hebben het aantal klanten daarentegen zien groeien. De totale omzet in de markt voor mobiele diensten is in het afgelopen half jaar gegroeid ten opzichte van het tweede half jaar in 2012. Weliswaar daalt de omzet uit spraakdiensten, maar dat wordt meer dan gecompenseerd door de groeiende omzet uit data.

De hoeveelheid data blijft sterk groeien; in het tweede kwartaal 2013 wordt 7,8 petabyte data verbruikt. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2012 is dat een groei van 46%. Sms’en blijkt opnieuw minder populair. Het aantal sms’jes blijft afnemen, van 2,1 miljard in het tweede kwartaal van 2012 naar minder dan 1,4 miljard in het tweede kwartaal van 2013. De daling is wel afgevlakt, van bijna 14% in het vierde kwartaal in 2012 naar minder dan 4% in het tweede kwartaal in 2013.

Vaste telefonie

Nederlanders bellen met hun vaste lijn vaker naar een mobiele telefoon. In totaal hebben  Nederlanders tijdens het tweede kwartaal van 2013 vijf miljard minuten gebeld vanaf een vaste lijn. Ze hebben ongeveer 5% minder gebeld naar andere vaste lijnen dan in dezelfde periode in 2012, maar 6% meer naar mobiele nummers.

Consumenten blijven ook in het tweede kwartaal van 2013 overstappen naar digitale telefonie. Ten opzichte van het tweede kwartaal in 2012 is het aandeel ISDN-aansluitingen gedaald van 11% naar 9%, terwijl het aandeel PSTN-aansluitingen is gedaald van 27% naar 23%.

Breedband

Het totaal aantal breedbandabonnementen via een vaste lijn ligt eind juni 2013 net boven 6,7 miljoen. Na een beperkte groei in het eerste kwartaal is het aantal aansluitingen in het tweede kwartaal met 37 duizend gegroeid. Het aantal DSL-aansluitingen blijft dalen, terwijl het aantal kabelaansluitingen voorzichtig is gestegen.

Inmiddels hebben 457 duizend huishoudens en bedrijven breedbandtoegang via glasvezel; dat is 23 duizend meer dan een kwartaal eerder. Het aantal huishoudens dat zou kunnen kiezen voor internet via glasvezel is in het tweede kwartaal gegroeid met 275 duizend aansluitingen. De gemiddelde snelheid is ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van het vorige kwartaal.

Televisie

In Nederland kijkt inmiddels 84% van de 7,4 miljoen huishoudens digitale televisie. Het merendeel van de digitale abonnementen wordt via de kabel afgenomen.

Nederland heeft 4,8 miljoen kabelabonnees. Daarvan heeft drie kwart een digitale aansluiting. Het aantal digitale abonnementen via de kabel is in het tweede kwartaal 2013 minder hard gegroeid dan in de voorgaande kwartalen.

Het totaal aantal abonnementen via de kabel is gedaald met 58 duizend, terwijl het aantal abonnementen via overige infrastructuren is gegroeid met 39 duizend. Met de krimp van het aantal abonnementen via de kabel, verandert ook de verhouding tussen de spelers op de markt. In het tweede kwartaal is het marktaandeel van KPN gestegen naar 25% tot 30%.

Bundels

Steeds meer huishoudens nemen hun producten bij één aanbieder af. Daarmee zet de trend van bundeling zich ook in de eerste helft van 2013 door. Twee derde van de bijna 5,5 miljoen bundels is een triple play bundel. Dat is een bundel waarin internet, televisie en vaste telefonie alle drie tegelijk worden aangeboden. De kabelaanbieders hebben van oorsprong een sterke positie op bundels, maar KPN is bezig met een opmars.

Zie ook