Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Marktcijfers tweede kwartaal 2011

OPTA publiceert de tweede kwartaal- en halfjaarcijfers van de Structurele Marktmonitor 2011. Deze uitgave van de Structurele Marktmonitor geeft inzicht in de stand van de communicatiemarkten mobiele telefonie, bundels, breedband, televisie en vaste telefonie. Een korte samenvatting:

Mobiele telefonie: aantal aansluitingen stijgt

Na een periode van twee jaar neemt het aantal aansluitingen op de markt voor mobiele telefonie weer toe, met 3% naar meer dan 21 miljoen aansluitingen. Het eerste halfjaar van 2011 laat sinds 2010 ook weer een lichte omzetstijging zien uit spraakdiensten (telefonie). Ondanks een lichte daling van het marktaandeel van KPN blijven de verhoudingen in de markt gelijk.

Omzet data-diensten overstijgt sms-diensten

In de eerste helft van 2011 stijgt voor het eerst de omzet uit data-diensten, bijvoorbeeld internet via de mobiele telefoon, uit boven de omzet uit sms-diensten (resp. 400 miljoen euro en 378 miljoen euro). Ook is dit het eerste halfjaar waarin het aantal verstuurde sms-jes daalt ten opzichte van het halfjaar ervoor (-2,5%). Dat de omzet van sms-diensten nog licht toeneemt, zou (in combinatie met het stijgende aantal mobiele aansluitingen) verklaard kunnen worden doordat consumenten via hun abonnement meer smsā€™jes in hebben gekocht dan dat ze hebben gebruikt.

Bundels: T-Mobile nieuwe toetreder in triple play

Het aantal triple play abonnementen (televisie, vaste telefonie en internet) blijft stijgen in het eerste halfjaar van 2011. Met ruim 2,5 miljoen aansluitingen is dit de meest populaire combinatie van diensten. Als nieuwe toetreder in het bundelsegment wint T-Mobile haar eerste klanten.

Televisie: 72% digitaal abonnement

In het tweede kwartaal van 2011 zetten de trends uit het eerste kwartaal door. 72% van de Nederlandse televisieabonnees heeft een digitaal abonnement. Ziggo blijft de grootste speler in Nederland, gevolgd door UPC en KPN.

Vaste telefonie: digitaal groeit naar 55%, aantal belminuten daalt

In het eerste halfjaar belt meer dan 55% van de consumenten digitaal (Voice-over-Broadband), 45% maakt nog gebruik van de analoge dienst. Dat vertaalt zich in een licht dalend marktaandeel van KPN op de markt voor laagcapacitaire (veelal consumenten) aansluitingen. Het totale belvolume van vaste telefonie daalt met 3% ten opzichte van het laatste halfjaar uit 2010 naar een kleine 11 miljard belminuten.

Breedband: snelheid internetabonnementen blijft stijgen

Het aantal DSL-aansluitingen (het kopernetwerk van KPN) daalt verder met 2%, kabel- (+4% ) en glasvezelaansluitingen (+17%) stijgen. Het totaal aantal breedbandaansluitingen blijft licht stijgen, van 6.330.000 naar 6.393.000. KPN blijft de grootste speler, het marktaandeel van de runner-up Ziggo stijgt, gevolgd door UPC.

De gemiddelde snelheid van deĀ internetabonnementen is verder gestegen. Steeds meer consumenten hebben een internetsnelheid tussen de 30 en 100 Mbps. Het merendeel van de Nederlanders heeft echter nog een breedbandaansluiting met een snelheid tussen de 10 en 30 Mbps.

 

Bijlagen

Openbare rapportage mobiel Q2 2011 (PDF - 309.29 KB) Openbare rapportage vaste telefonie Q2 2011 (PDF - 315.14 KB) Openbare rapportage breedband Q2 2011 (PDF - 320.83 KB) Openbare rapportage televisie Q2 2011 (PDF - 326.19 KB) Openbare rapportage multiplay Q2 2011 (PDF - 217.81 KB)