Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Reactie OPTA op onjuiste berichtgeving FD 'Kosten toezicht nemen toe'

In Het Financieele Dagblad van 15 juli staat in het artikel ‘Kosten toezicht nemen toe’ onjuiste informatie over OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit. In het artikel staat ten onrechte dat “…bij de markttoezichthouders het aantal medewerkers sinds 2006 tot nu toe alleen maar is gestegen”. Dit klopt niet. Sinds 2006 is het aantal medewerkers bij OPTA gedaald. Eind 2006 had OPTA 146 medewerkers in dienst, eind 2009 waren dat er 138. Dit ondanks het feit dat OPTA in die periode er nieuwe taken bij heeft gekregen o.a. op het gebied van ongewenste telemarketing, uitbreiding spamverbod, liberalisering postmarkt en betaalnummers. OPTA heeft inmiddels contact gezocht met het FD om dit recht te zetten.

Betaald door marktpartijen

OPTA wordt voor haar toezicht rechtstreeks betaald door de marktpartijen die onder dat toezicht vallen. Dit is 90% van het werk dat OPTA doet. De overige werkzaamheden worden door het ministerie van Economische Zaken betaald. Voor het vijfde opeenvolgende jaar heeft OPTA steeds meer taken uitgevoerd met minder mensen en middelen. Ondanks dat bezuinigingen bij OPTA weinig drukken op de rijksbegroting, is OPTA toch meegenomen in de rijksbrede taakstelling. De taakstelling betekent een bezuiniging van 20% op mensen en middelen in 2011 ten opzichte van 2006. Door de constante focus op efficiëntie zal OPTA in 2011 ondanks toenemende taken volledig aan de rijksbrede taakstelling voldoen.

Effectief toezicht

Overigens heeft het ministerie van Economische Zaken eind 2009 de effectiviteit van OPTA’s toezicht laten onderzoeken door Berenschot, TNO en Kwink Groep. Eén van de conclusies was dat OPTA de laatste vier jaren doelmatiger en de doeltreffender is gaan functioneren. Het rapport is te downloaden via de website van EZ.