Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Boete voor Budget Thuis voor misleiding bij verkoop van energiecontracten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt het bedrijf Budget Thuis B.V. een boete van 1,8 miljoen euro op voor het misleiden van consumenten bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Budget Thuis handelde eerder onder de naam NutsServices en levert onder de merknamen Budget Energie en de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) energie aan consumenten. 

Budget Thuis zette andere bedrijven in bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat deze tussenpersonen bij de verkoopgesprekken niet vertelden dat ze namens Budget Thuis belden om een energiecontract aan te bieden. Ook werd belangrijke informatie over de looptijd, de opzegvergoeding, de actievoorwaarden en tarieven niet of pas laat in het gesprek gemeld. Consumenten werden met onjuiste en onvolledige informatie aangezet tot het sluiten van een energiecontract. Tussenpersonen zeiden bijvoorbeeld dat zij belden voor het doen van een energiemeting of vanwege een landelijke prijsverlaging. Ook werd er in de verkoopgesprekken niet gemeld dat er gebeld werd namens het bedrijf Budget Thuis. Dat is verboden. 

De boete voor Budget Thuis is de tweede boete die de ACM oplegt in het kader van een onderzoek naar misleidende werving door energieleveranciers. Eerder legde ACM een boete op aan een andere leverancier voor soortgelijke overtredingen. Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Consumenten besteden een groot deel van het huishoudbudget aan energie. Het afsluiten van een energiecontract is daarom een belangrijke beslissing waar consumenten goed over voorgelicht moeten worden. Energieleveranciers moeten duidelijk zijn over het contract dat zij aanbieden. Ook moet het voor de consument direct duidelijk zijn dat een bedrijf belt om een energiecontract te verkopen. Omdat uit onderzoek blijkt dat Budget Thuis consumenten heeft misleid leggen we het bedrijf een boete op.”

De boete wordt opgelegd omdat de ACM na onderzoek in 2021 heeft vastgesteld dat Budget Thuis consumenten bij telefonische verkoop in 2019 en 2020 heeft misleid. Budget Thuis heeft de boete van 1,8 miljoen euro inmiddels betaald.

Adviezen voor consumenten

Veel mensen vinden het vervelend als bedrijven of organisaties ze ongevraagd bellen. Daarom gelden er regels voor telefonische verkoop. Bedrijven mogen consumenten alleen bellen om iets te verkopen als die daarvoor toestemming hebben gegeven of klant zijn (geweest). Op consumentenloket ACM ConsuWijzer staat meer informatie en tips voor mensen die toch ongewenst worden gebeld.
 
De ACM wijst consumenten er ook op dat een energiecontract dat via ongevraagde telefonische verkoop wordt aangeboden lang niet altijd de beste keuze is voor consumenten. Daarom roept de ACM consumenten op om een aanbod voor een nieuw contract of aangepaste tarieven altijd goed te bestuderen en het aanbod goed te vergelijken met het huidige contract en het aanbod van andere aanbieders. Adviezen voor het kiezen van een nieuwe energieleverancier staan ook op ACM ConsuWijzer.
 

Zie ook