Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM: Supermarkten Plus en Coop mogen onder voorwaarden fuseren

De supermarktketens Plus en Coop mogen onder voorwaarden fuseren. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) eist dat er twaalf supermarkten worden verkocht aan een concurrent, zodat er voldoende concurrentie is en consumenten in hun eigen buurt keuzemogelijkheden hebben.

Samen hebben de twee supermarktketens ongeveer 600 supermarkten. Daarnaast heeft Plus zeggenschap in de supermarktketen Spar. Daarmee komt het totaal aantal supermarkten van de Plus en Coop samen op ongeveer 1.000 winkels.

Op landelijk niveau ziet de ACM geen concurrentieprobleem ontstaan. Er blijven sterke concurrenten over zoals Albert Heijn en Jumbo. Ook lokaal blijft er na de fusie en de verkoop van de 12 supermarkten voldoende concurrentie over van andere supermarkten. Daarom blijven er voor consumenten voldoende keuzemogelijkheden over en leidt de fusie niet tot hogere prijzen of lagere kwaliteit van dienstverlening.

Twaalf supermarkten verkopen voor behoud concurrentie

In twaalf dorpen, vooral buiten de Randstad, zag de ACM een mogelijk concurrentieprobleem ontstaan door de fusie omdat er onvoldoende concurrerende supermarkten in de buurt zijn. Daarom verkopen Plus en Coop supermarkten in Harmelen, Hollandscheveld, Rolde, Ruurlo, Stolwijk, Terborg, Wehl, Groot Ammers, Wekerom, Ravenstein, Uddel en op het Waddeneiland Vlieland. Daardoor blijven er voldoende alternatieven voor consumenten bestaan in deze gebieden. Onder deze voorwaarden mag de fusie voltrokken worden.

Fusiecontrole ACM

De ACM houdt toezicht op bedrijven zodat ze eerlijk concurreren en voorkomt misbruik van marktmacht. Bij een fusie of overname toetst de ACM vooraf of de bedrijven die samengaan niet teveel macht krijgen. Daardoor beschermt de ACM concurrentie en consumenten en laat ze markten goed werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.

Zie ook

Meer in deze zaak