Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM: markt voor pakketbezorging blijft groeien, markt voor post blijft krimpen

De hoeveelheid pakketten die verstuurd werd nam in 2019 toe met 12,83%. Daarmee zet de trend van groei in deze markt door. De hoeveelheid brievenbuspost van consumenten en bedrijven daalde in 2019, net als in voorgaande jaren. De groei van het aantal pakketten compenseert de krimp van de hoeveelheid brieven. Dat staat in de Post- & Pakkettenmonitor die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag publiceert.

Zeven brieven per persoon

Consumenten verstuurden vorig jaar gemiddeld zeven brieven en kaarten per persoon, in 2018 waren dat er nog acht. Voor consumenten werd het versturen van post duurder. In 2019 was de prijs van een postzegel €0,87, tegenover €0,83 in 2018. PostNL is verantwoordelijk voor de universele postdienst, het basispakket aan postdiensten, en bezorgde het overgrote deel van de consumentenpost. De effecten van de fusie PostNL –Sandd zijn nog niet meegenomen  in de monitor over 2019, omdat die fusie pas aan het einde van 2019 plaatsvond.

Zakelijke post

Zakelijke verzenders verstuurden 96% van de totale hoeveelheid nationale brievenbuspost. De hoeveelheid zakelijke post daalde in 2019 met 7% tot 2,05 miljard stuks. De prijzen voor zakelijke post die snel bezorgd moet worden zijn sinds 2015 jaarlijks gestegen. Zakelijke post die pas later bezorgd hoeft te worden, heeft al jaren een stabiele prijs van gemiddeld 23 of 24 cent per stuk. Bedrijven gebruiken de langzamere diensten met name voor het versturen van reclame-uitingen en tijdschriften. Overheidsinstellingen maken gebruik van de langzamere diensten voor het verzenden van grote hoeveelheden brieven.

Pakketten

Er werden 576 miljoen pakketjes vervoerd in 2019 en daarmee behaalden pakketbedrijven 10% meer omzet dan in 2018, in totaal €2,79 miljard. Voor binnenlandse pakketten (zowel verzendadres als bezorgadres in Nederland) is de gemiddelde prijs  van €3,75 per stuk ten opzichte van 2018 vrijwel gelijk gebleven. Voor grensoverschrijdende pakketten werd in 2019 ten opzichte van het jaar ervoor 5% minder per stuk betaald, namelijk €8,13.

PostNL was in 2019 net als in 2018 de grootste bezorger van binnenlandse pakketten. Consumenten versturen hun pakketten voor het overgrote deel via PostNL. Bedrijven die pakketten sturen naar consumenten doen dat vooral via PostNL en DHL.

Pakketvervoerders bezorgen deels met bezorgers die bij hen in dienst zijn, en werken deels met onderaannemers die de bezorging voor hen uitvoeren. Welk deel van de pakketten wordt bezorgd door eigen bezorgers en welk deel door onderaannemers verschilt per pakketvervoerder.

 

Post- en pakkettenmonitor 2019

Omzet bezorgmarkt in 2019

Omzet in miljoenen in euro’s.

2015

Consumentenpost: 162
Zakelijke post: 1126
Pakketten: 1825
Totaal: 3113

2016

Consumentenpost: 151
Zakelijke post: 1032
Pakketten: 2001
Totaal: 3184

2017

Consumentenpost: 140
Zakelijke post: 969
Pakketten: 2186
Totaal: 3294

2018

Consumentenpost: 124
Zakelijke post: 912
Pakketten: 2552
Totaal: 3588

2019

Consumentenpost: 115
Zakelijke post: 851
Pakketten: 2794
Totaal: 3760
 

Zie ook