Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Klachtenprocedure Europese Zeehavenverordening

Bent u havengebruiker en vindt u dat een havenbeheerder, bevoegde instantie of aanbieder van havendiensten zich niet houdt aan de regels van de Europese Zeehavenverordening? Als u er samen niet uitkomt, dan kunt u bij ons een klacht indienen. Valt de klacht onder onze bevoegdheid? Dan behandelen wij uw klacht en nemen wij een beslissing.

Valt de klacht niet onder onze bevoegdheid? Dan sturen wij uw klacht door aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) of de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW). In dat geval behandelt de ILT of de Inspectie SZW uw klacht en neemt een beslissing.

Hoe dien ik een klacht in bij de ACM?

Vul het formulier Klachten Europese Zeehavenverordening in. En stuur dit formulier met eventuele bijlagen per post naar:

Autoriteit Consument & Markt
T.a.v. de geschilcoördinator TVP
Postbus 16326
2500 BH Den Haag

Per fax kan ook. Het faxnummer is 070 - 72 22 355.

Wat doen wij met uw klacht?

Wij sturen u een bericht van ontvangst. Wij laten u ook weten of wij uw klacht zelf kunnen behandelen. Of dat wij uw klacht doorsturen naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) of de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW):

  • De ILT behandelt klachten over werk van bemanningsleden.
  • De Inspectie SZW behandelt klachten over werk van niet-bemanningsleden en over opleidingen van personeel.

Als wij uw klacht zelf behandelen, vragen wij de andere partij(en) om een reactie op papier. Wij stellen daarna soms nog vragen aan u en de andere partij(en). Als wij dan genoeg informatie hebben, nemen wij een besluit.

Wij kunnen ook een hoorzitting houden. Tijdens die bijeenkomst kunnen u en de andere partij(en) een toelichting geven. Wij kunnen vragen stellen. Na de hoorzitting nemen wij een besluit.

U kunt ook andere tips of meldingen over zeehavens aan ons doorgeven.