Checklist online verkoop
De belangrijkste regels voor online verkopers van producten of diensten aan consumenten.
Snel naar:
Uw bedrijf is vindbaar en aanspreekbaar
Uw verplichte bedrijfsgegevens zijn makkelijk te vinden.
Klanten uit de Europese Unie (EU) behandelt u op dezelfde manier
U houdt zich aan de regels voor geoblocking. U accepteert bijvoorbeeld alle EU-klanten. En u laat hen zelf kiezen welke versie van uw website of app zij willen gebruiken.
Als u een online platform bent, beschermt u de rechten van consumenten
U houdt u zich aan de vuistregels voor online platforms:
- Het is duidelijk met wie de consument een overeenkomst sluit. En wat uw rol is.
- Het is duidelijk of verkopers bedrijven zijn of consumenten. En welke rechten de koper dan heeft.
- U zorgt ervoor dat de bedrijven zich houden aan de regels voor verkoop aan consumenten.
- Als u de bedrijven zelf uitkiest, vertelt u dat. En u legt uit hoe u controleert of ze betrouwbaar zijn.
U blijft binnen de grenzen van online beïnvloeden
- U toont de echte volgorde van zoekresultaten en filters of u legt aangepaste volgordes uit.
- U geeft alleen betrouwbare meldingen over de beschikbaarheid of populariteit van uw aanbod.
- Uw reviews en beoordelingen zijn echt en u geeft aan wanneer hiervoor is betaald.
- Een gepersonaliseerd aanbod legt u uit.
- Als u iets gratis noemt, hoeft de klant geen geld of tegenprestatie te leveren.
- Tracking cookies en sommige analytische cookies plaatst u alleen met toestemming.
- Opties zijn niet vooraf aangevinkt of staan standaard op de meest gunstige voor de klant.
- U stuurt het klikgedrag van klanten alleen als dit hen echt helpt. En hiervoor gebruikt u zo min mogelijk technieken tegelijk.
U geeft alle verplichte informatie over de koop
Voordat consumenten bestellen of een account aanmaken, moeten zij deze informatie zien:
- De belangrijkste kenmerken van uw aanbod, zoals maat en kleur, of looptijd van een abonnement.
- De prijs van uw aanbod.
- Hoe u omgaat met persoonsgegevens.
- Hoe klanten hun bestelling kunnen annuleren of opzeggen.
- Welke betaalmogelijkheden u biedt.
- Waar en wanneer u kunt leveren en door wie.
- Dat uw producten onder de wettelijke garantie vallen. En of u ook commerciële garantie biedt.
- Dat uw klant 14 dagen wettelijke bedenktijd heeft + een link naar uw formulier voor ontbinding. Of dat er geen recht is op wettelijke bedenktijd, omdat de bestelling onder de uitzonderingen valt.
- Hoe u klachten afhandelt, als u daarvoor een regeling heeft.
- Het tarief voor bellen met klantenservice.
- Een link naar het Europese online platform voor geschilbeslechting.
Het bestelproces is makkelijk en duidelijk
- Het is duidelijk welke stappen er zijn. En bij welke stap er betaald moet worden.
- De stap vóór betaling geeft u een overzicht van de bestelling: belangrijkste kenmerken, prijs en bij een dienst ook de voorwaarden voor annuleren of opzeggen en hoelang het contract duurt.
- De bestelknop laat duidelijk zien dat betalen verplicht is als de klant erop klikt. Bijvoorbeeld ‘Bestel en betaal’ of ‘Bestellen met betalingsverplichting’. Alleen ‘Bestellen’ is niet duidelijk genoeg.
- Het is duidelijk hoe consumenten fouten kunnen herstellen.
- Na betaling stuurt u zo snel mogelijk een schriftelijke bevestiging.