Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Prijzen vermelden

Een verkoopprijs voor consumenten vermeldt u inclusief btw en bijkomende kosten. Dit is verplicht in elk aanbod. Extra opties en andere kosten vermeldt u los van de verkoopprijs.

Verkoopprijs

In elk aanbod vermeldt u de verkoopprijs op deze manier:

  • Geef de prijs in euro’s, inclusief btw. Het btw-bedrag zelf hoeft u niet te vermelden.
  • In de prijs zitten alle bijkomende kosten. Als die afhangen van de bestelling, geeft u een voorbeeld.
  • Geef ook de prijs per meeteenheid, als dat moet volgens het Besluit prijsaanduidingen producten. U toont dan verkoopprijs + de prijs van bijvoorbeeld 1 meter of 1 liter.

Voorbeelden

  • Op uw menukaart staat: Koffie 2,75 euro
  • Op uw website staat: Riool ontstoppen 150 euro voor het eerste half uur, daarna 70 euro per uur.
  • Op het prijskaartje van bakjes aardbeien in uw winkel staat: 5 euro (prijs per kilo 10 euro).

De hoogte van de verkoopprijs bepaalt u zelf, zonder invloed van uw leverancier.

Bij een aanbod in een reclamefolder, catalogus, webwinkel of online advertentie vermeldt u ook in welke periode uw prijzen geldig zijn.

Bijkomende kosten

Neem alle bijkomende kosten op in uw verkoopprijs als dat mogelijk is. Anders mogen consumenten ze weigeren te betalen, of later terugvragen.

Bijkomende kosten zijn kosten die de consument niet kan kiezen. Uw prijs is bijvoorbeeld altijd inclusief:

  • administratiekosten
  • boekingskosten
  • toeslagen, heffingen en belastingen
  • verzendkosten
  • servicekosten
  • voorrijkosten
  • rijklaarmaakkosten
  • recyclingbijdrage
  • schoonmaakkosten
  • offertekosten
  • transactiekosten
  • printkosten

Als de hoogte afhangt van de bestelling, voegt u een berekening toe of een logisch voorbeeld. Hierin staat:

  • wat voor soort kosten er nog bijkomen, bijvoorbeeld verzendkosten
  • hoe u die kosten berekent, bijvoorbeeld het bedrag per kilo

Voorbeeld

Voor een onderhoudsbeurt rekent u altijd 130 euro arbeidsloon en 50 euro voorrijkosten. Op uw bus staat:

Onderhoudsbeurt 180 euro (inclusief 50 euro voorrijkosten)

Voor een 4-persoonsvakantiehuisje rekent u altijd 450 euro per week, 10 euro per persoon voor beddengoed en 10 euro boekingskosten. Op uw website staat bij dit vakantiehuisje:

450 euro + 50 euro aan bijkomende kosten voor 4 personen in de periode 1 tot en met 7 januari.

Boekt iemand die week voor 4 personen, dan geeft u direct het totaalbedrag:

500 euro (inclusief beddengoed en boekingskosten).

Kosten van extra opties

Vermeld extra opties los van de verkoopprijs.

Dit zijn voorbeelden van extra opties waarvoor de consument kan kiezen en apart moet betalen, bijvoorbeeld een:

  • annuleringsverzekering
  • ontbijt of diner
  • parkeerkaart

Pas als uw klant een optie kiest, telt u de kosten op bij de prijs. U mag geen opties vooraf aanvinken of opties standaard toevoegen aan een bestelling. Als dit wel gebeurt, dan hoeft de consument deze kosten niet te betalen.

Voorbeeld

Voor een concert rekent u 30 euro per ticket in uw webshop. Iemand kiest 2 tickets en de verkoopprijs verandert direct naar 60 euro. Daarna biedt u een parkeerkaart aan voor 10 euro. Als de klant hier niet voor kiest, blijft de verkoopprijs 60 euro. Kiest de klant 1 parkeerkaart, dan verandert de verkoopprijs direct naar 70 euro.

Betaalkosten

Vermeld betaalkosten voor bijvoorbeeld iDeal en PayPal los van de verkoopprijs.

Tarieven van informatienummers

Houd u aan de regels voor tarieven vermelden van informatienummers.

Invoerkosten

Als de consument inklaringskosten of douanerechten moet betalen, vermeldt u dit bij de verkoopprijs. De hoogte van deze kosten hoeft u niet te noemen.

Borg bij verhuur

Waarborgsommen die de klant moet betalen, vermeldt u los van de verhuurprijs. Bijvoorbeeld borg voor de huur van een auto of vakantiewoning.

Bemiddelingskosten kamer of huurwoning

Vermeld bemiddelingskosten los van de verhuurprijs.

Als makelaar of andere woningbemiddelaar mag u bemiddelingskosten rekenen als u:

  • alleen voor de huurder werkt
  • alleen voor de verhuurder werkt

Staat de woning in uw aanbod, dan gaan wij ervan uit dat u ook bemiddelt voor de verhuurder. U mag dan geen bemiddelingskosten rekenen. Het maakt niet uit of u deze kosten een andere naam geeft, zoals:

  • inschrijfkosten
  • inschrijfgeld
  • administratiekosten

Bemiddelingswerk is alles wat u doet om ervoor te zorgen dat er een huurovereenkomst komt.

Van-voorprijzen en kortingen

Noem de originele prijs (van-prijs) in kortingen en van-voorprijzen. Dit is:

  • de laagste prijs in de 30 dagen vóór uw aanbieding
  • de laagste prijs in de 30 dagen vóór uw 1e aanbieding, als u korting op korting geeft binnen 3 maanden (bijvoorbeeld eerst 20%, dan 30% en dan 50% op de originele prijs)
  • de laagste prijs sinds uw product of dienst op de markt is, als dit korter was dan 30 dagen geleden
  • de prijs direct vóór de korting, bij producten die bederven (zoals vers voedsel en bloemen)

Voorkom misleiding en gebruik niet de adviesprijs als originele prijs.

Gepersonaliseerd aanbod

Bij een persoonlijk aanbod op basis van big data of algoritmes vertelt u hoe u deze prijs berekent.

Prijsfout

Een verkeerd afgedrukte prijs is geldig als de consument erop kon vertrouwen dat de prijs juist was. U moet dan voor de verkeerde prijs verkopen.

U hoeft niet te verkopen als de consument kon begrijpen dat de prijs niet klopte.

Bronnen