Prijzen

Prijzen vermelden

Verkoopt u producten of diensten aan consumenten? Zorg dat ze weten wat ze waarvoor betalen. Vermeld prijzen dus duidelijk bij uw aanbod. Daar zijn wettelijke regels voor. Lees ook welke andere informatie u moet geven als u producten, diensten, abonnementen of leveringscontracten aanbiedt.

Vermeld prijzen inclusief btw, zo nodig per meeteenheid

Geef altijd de prijs in euro’s, inclusief btw. In het Besluit prijsaanduidingen producten  staat bij welke producten u ook de prijs per meeteenheid moet vermelden. Dus bijvoorbeeld per kilo, liter of meter. Dan zijn merken of verpakkingen makkelijker te vergelijken.

Vertel wanneer de prijzen gelden

Zet in uw reclamefolder of catalogus duidelijk in welke periode de prijzen geldig zijn.

Blijft de catalogus langere tijd geldig? Vermeld dan dat de prijzen onder voorbehoud zijn. Dit geeft u niet het recht prijzen meteen te verhogen. Uw klanten moeten de producten voor de catalogusprijs hebben kunnen kopen. Zorg dat u dit kunt bewijzen.

Laat ook alle extra kosten zien

Vermeld alle bijkomende kosten. Zo valt de totaalprijs niet hoger uit dan de consument mag verwachten.

Wat mag in ieder geval niet met prijzen?

De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt prijsmisleiding. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Kortingen aanbieden die geen echte kortingen zijn. Een ‘van/voor-prijs’ mag alleen als u het product heeft verkocht voor de ‘van-prijs’. Dit mag niet langer dan 3 maanden geleden zijn geweest. Is de ‘van-prijs’ de adviesprijs van uw leverancier? Maak dit in één oogopslag duidelijk.
  • Een product aanprijzen als ‘gratis’, ‘voor niets’ of ‘kosteloos’, terwijl er toch kosten aan vastzitten (bijvoorbeeld verzendkosten of administratiekosten).
  • Een product aanbieden voor een prijs die u niet kunt waarmaken (werken met ‘lokkertjes’).
  • Een gratis product aanbieden zonder te vertellen dat consumenten daarna iedere maand nog meer producten krijgen, waarvoor ze moeten betalen.
  • Een factuur bij uw reclame doen, waardoor consumenten kunnen denken dat ze iets hebben besteld terwijl dat niet zo is.
  • U voordoen als instantie waar klanten bijvoorbeeld een theorie-examen, visum of zorgtoeslag kunnen aanvragen. U mag voor klanten aanvragen. Maar vermeld duidelijk de kosten die u als bemiddelaar rekent.

De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt nog meer vormen van prijsmisleiding.

Wat zijn de regels bij drukfouten?

Staat een prijs verkeerd in een folder of op uw website? Dan geldt:

  • kon de consument begrijpen dat de prijs niet klopte? Dan hoeft u niet voor de verkeerde prijs te verkopen.
  • kon de consument erop vertrouwen dat de prijs juist was? Dan moet u voor de verkeerde prijs verkopen.

 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.