Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Prijzen vermelden

Verkoopt u producten of diensten aan consumenten? Zorg dat ze weten wat ze waarvoor betalen. Vermeld prijzen dus duidelijk bij uw aanbod. Daar zijn wettelijke regels voor. Lees ook welke andere informatie u moet geven als u producten, diensten, abonnementen of leveringscontracten aanbiedt.

Vermeld prijzen inclusief btw, zo nodig per meeteenheid

Geef altijd de prijs in euro’s, inclusief btw. In het Besluit prijsaanduidingen producten  staat bij welke producten u ook de prijs per meeteenheid moet vermelden. Dus bijvoorbeeld per kilo, liter of meter. Dan zijn merken of verpakkingen makkelijker te vergelijken.

Vertel wanneer de prijzen gelden

Zet in uw reclamefolder of catalogus duidelijk in welke periode de prijzen geldig zijn.

Blijft de catalogus langere tijd geldig? Vermeld dan dat de prijzen onder voorbehoud zijn. Dit geeft u niet het recht prijzen meteen te verhogen. Uw klanten moeten de producten voor de catalogusprijs hebben kunnen kopen. Zorg dat u dit kunt bewijzen. Verkoopt u online en personaliseert u prijzen op basis van big data of met algoritmes ? Vermeld dan hoe u dit doet.

Laat ook alle extra kosten zien

Vermeld alle bijkomende kosten. Zo valt de totaalprijs niet hoger uit dan de consument mag verwachten.

Wat mag in ieder geval niet met prijzen?

De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt prijsmisleiding. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Een product aanprijzen als ‘gratis’, ‘voor niets’ of ‘kosteloos’, terwijl er toch kosten aan vastzitten (bijvoorbeeld verzendkosten of administratiekosten). Ook als de klant persoonsgegevens moet geven als tegenprestatie is iets niet ‘gratis’.
  • Een product aanbieden voor een prijs die u niet kunt waarmaken (werken met ‘lokkertjes’).
  • Een gratis product aanbieden zonder te vertellen dat consumenten daarna iedere maand nog meer producten krijgen, waarvoor ze moeten betalen.
  • Een factuur bij uw reclame doen, waardoor consumenten kunnen denken dat ze iets hebben besteld terwijl dat niet zo is.
  • U voordoen als instantie waar klanten bijvoorbeeld een theorie-examen, visum of zorgtoeslag kunnen aanvragen. U mag voor klanten aanvragen. Maar vermeld duidelijk de kosten die u als bemiddelaar rekent.
  • Doen alsof een persoonlijk aanbod voordeliger is, terwijl dat niet zo is.
  • Valse kortingen aanbieden. Bij een korting of 'van/voor-prijs' moet u de laagst gebruikte prijs in de 30 dagen voor de start van de aanbieding gebruiken als uitgangspunt. Er zijn een paar uitzonderingen:
    • Opeenvolgend iets afprijzen, in maximaal 3 maanden. U mag bijvoorbeeld een kledingstuk eerst 20 procent afprijzen, dan 30 procent en dan 50 procent van de originele prijs. U hoeft dan niet steeds de korting toe te passen op de laagst gebruikte prijs.
    • Bederfelijke producten. U mag daarbij de van-prijs gebruiken die gold direct voor de korting.
    • Producten die korter dan 30 dagen op de markt zijn. Hierbij moet u als van-prijs ook de laagste prijs gebruiken, maar dan in de periode dat het product op de markt is.
    • Adviesprijs. Maak in één oogopslag duidelijk dat geen sprake is van van-prijs of korting, maar van een vergelijking met een adviesprijs.

Wat zijn de regels bij drukfouten?

Staat een prijs verkeerd in een folder of op uw website? Dan geldt:

  • kon de consument begrijpen dat de prijs niet klopte? Dan hoeft u niet voor de verkeerde prijs te verkopen.
  • kon de consument erop vertrouwen dat de prijs juist was? Dan moet u voor de verkeerde prijs verkopen.