Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Verplichte informatie vóór en na de koop

Vóór de koop moet u verplichte informatie geven over uw product of dienst. Dit moet ook in bevestigingen na een koop. Zorg ervoor dat deze informatie duidelijk is voor consumenten.

Snel naar:

Verplichte informatie

Consumenten informeren vóór de koop

Voordat er een overeenkomst is, moet u alle verplichte informatie geven. Bijvoorbeeld vóórdat uw klant:

  • aan de kassa betaalt
  • op ‘bestellen’ klikt
  • het contract tekent
  • akkoord zegt via een e-mail of sms

Een deel moet u geven in het aanbod. Verder bepaalt u dit zelf. Zolang maar vóór de koop alles duidelijk is.

Aanbod

U doet een aanbod zodra u de prijs noemt van uw product of dienst. Bijvoorbeeld in een:

  • reclame voor tv, de radio of een podcast
  • advertentie in een krant of tijdschrift
  • productpagina in uw catalogus of webshop
  • verkoopgesprek op straat

In elk aanbod moet u deze informatie geven:

  • bedrijfsnaam en vestigingsadres
  • belangrijkste kenmerken van uw product of dienst
  • prijs en bijkomende kosten
  • afwijkende betaalmogelijkheden (als u die heeft), bijvoorbeeld alleen contante betaling
  • afwijkende levering (als dat zo is), bijvoorbeeld alleen afhalen mogelijk in uw webwinkel
  • afwijkende klachtafhandeling (als dat zo is), bijvoorbeeld een langere reactietermijn door vakantie
  • recht op bedenktijd (als u op een andere manier verkoopt dan in een winkel)
  • recht op annuleren (als de consument dit recht heeft)

Is er niet genoeg plek, dan mag u doorverwijzen naar uw website.

Consumenten informeren na de koop

In uw bevestiging moet u alle verplichte informatie opnieuw geven. Zo kan uw klant de informatie bewaren.

Uitzondering

Bij verkoop in een fysieke winkel stuurt u geen bevestiging. Bijvoorbeeld in een supermarkt.

Duidelijk informeren

Duidelijke informatie is in elk geval:

  • makkelijk vindbaar (dus niet verstopt in bijvoorbeeld algemene voorwaarden)
  • leesbaar (dus niet in bijvoorbeeld extra kleine lettertjes)
  • begrijpelijk (dus geen moeilijk of vaag taalgebruik)

In een fysieke winkel mag u informatie weglaten die al duidelijk is zonder dat u het vertelt. Op een aanbiedingsbord in de supermarkt is bijvoorbeeld geen vestigingsadres nodig.

Voorkom een boete voor misleiding en zorg ervoor dat u geen belangrijke informatie weglaat of verstopt.

Bronnen