Oplichting, afpersing of phishing via e-mail, sms of app-berichten
Ontvangt u een e-mail, sms of app-bericht dat u niet helemaal vertrouwt? En vraagt de afzender u bijvoorbeeld om in te loggen? Of vraagt hij geld van u? Dan hebt u mogelijk te maken met oplichting, afpersing of phishing. Daarvoor worden vaak nepmails of nepberichten gebruikt.
Wat is een nepbericht?
Een nepbericht is een e-mail, sms of app-bericht die van een betrouwbaar bedrijf lijkt te komen, bijvoorbeeld een bank. Maar in werkelijkheid is de afzender een oplichter. Deze oplichter kan bijvoorbeeld het volgende doen:- Hij vraagt in het bericht naar uw wachtwoord, inlognaam of creditcardnummer. Of hij vraagt u om op een link te klikken. Die link leidt naar een nepwebsite waarop u moet inloggen. Daardoor krijgt de oplichter uw gegevens in handen en kan hij bijvoorbeeld geld van uw rekening halen. Deze oplichting wordt phishing genoemd.
- De oplichter vraagt u om op een link te klikken. Hierdoor wordt er ongemerkt een schadelijk programma op uw computer geïnstalleerd. Dit programma zorgt er bijvoorbeeld voor dat u bepaalde documenten niet meer kunt openen. Daarna meldt de oplichter dat hij dit probleem voor u kan oplossen. Maar alleen als u daarvoor betaalt.
- De oplichter dreigt om bepaalde informatie over u te verspreiden. Bijvoorbeeld intieme filmpjes of verhalen die niet waar zijn. Hij zegt dat u dit alleen kunt voorkomen door geld aan hem te betalen.