Veelgestelde vragen over ACM-facturen voor nummergebruik
Ik heb een factuur gekregen van de ACM. Waarom moet ik betalen?
U heeft een factuur gekregen voor het gebruik van een of meer telefoonnummers. Bijvoorbeeld een informatienummer of een bedrijfsnummerblok. Voor het gebruik van deze telefoonnummers gelden regels. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) let erop of iedereen zich aan die regels houdt. Zo voorkomen wij dat bedrijven misbruik maken van deze telefoonnummers. U betaalt ons daarvoor elk jaar een bedrag. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt deze bedragen telkens uiterlijk 1 mei vast. Daarna krijgt u van ons de factuur.
Waarom heb ik een mail gekregen over het “Digitaal ontvangen van facturen van de ACM”?
De ACM streeft er naar om facturen vanaf mei 2020 digitaal te versturen. De ACM werkt namelijk steeds meer digitaal en bereidt zich daarmee voor op een digitale overheid. Onze interne processen en externe dienstverleningen worden daar op aangepast, zo ook het versturen van facturen. Na toekenning van de telefoonnummers zult u per email een verzoek krijgen tot registratie bij het portaal van Order2Cash, waarna u de factuur in het portaal kunt inzien en downloaden.
Waarom moet ik mij registreren bij Order2Cash om mijn factuur digitaal te kunnen ontvangen?
De ACM heeft er uit privacy- en veiligheidsoverwegingen voor gekozen om geen facturen per mail te versturen. Order2Cash is het portaal dat de facturen van de ACM distribueert. Hier kunt u uw factuur inzien en downloaden of mailen. U kunt hier ook aangeven of u een volgende factuur per mail wilt ontvangen.
Kan ik de notificatie of mijn factuur ook op een ander emailadres ontvangen?
Ja, dat kan. U kunt in het portaal aangeven op welk emailadres u het wilt ontvangen.
Hoe betaal ik de factuur?
Maak het factuurbedrag over op rekeningnummer NL91 INGB 0705 0011 72 ten name van de Autoriteit Consument & Markt. Vermeld het factuurnummer.
Ik wil weten voor welke telefoonnummers ik betaal. Hoe kom ik daarachter?
Ik wil dat de ACM de telefoonnummers voor mij opzoekt. Kan dat?
Wij kunnen de telefoonnummers voor u opzoeken. U kunt ons daarom vragen met het opvraagformulier nummerspecificatie. Wij sturen u dan een overzicht van de nummers die u gebruikt.
Ik ken de ACM niet. Wie zijn jullie?
Wij zijn de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Wij beheren alle telefoonnummers in Nederland in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Voor de toekenning van nummers en het toezicht door ACM zijn marktpartijen vergoedingen verschuldigd op grond van artikel 16.1 van de Telecommunicatiewet.
Deze vergoeding wordt jaarlijks vastgesteld door de Minister van Economische Zaken en Klimaat en bij de marktpartijen in rekening gebracht door ACM.
U moet uiterlijk 6 weken na de factuurdatum betalen.
Ik ben te laat met betalen. Wat gebeurt er als ik niet betaal?
Betaalt u niet of niet op tijd? Dan kunnen we uw nummer intrekken. En uw telefoonaanbieder vragen het nummer af te sluiten. We sturen u eerst een herinnering en een aanmaning. Daarna starten we een incassotraject. Dat kost u extra geld.
Ik gebruik het nummer niet meer. Hoe zorg ik dat ik er niet meer voor hoef te betalen?
Gebruikt u het nummers niet meer? Neem dan de volgende stappen.
Vraag dan eerst uw telefoonaanbieder het nummer af te sluiten.
Mijn nummer is allang afgesloten. Waarom krijg ik toch deze factuur?
Misschien bent u vergeten om het nummer bij ons op te zeggen. Daardoor blijft u elk jaar betalen voor ons toezicht. Zeg het nummer bij ons op met het opzeggingsformulier.
Ik heb het nummer al opgezegd bij de ACM. Waarom moet ik dan toch betalen?
Heeft de ACM uw nummer ná 1 januari ingetrokken? Dan moet u voor het hele kalenderjaar betalen. De ACM heeft voor een compleet aangeleverd intrekkingsverzoek maximaal 8 weken om een besluit te nemen. De datum waarop de ACM op uw aanvraag heeft beslist bepaalt of u een factuur krijgt voor het nieuwe jaar.
Ik heb geen factuur gekregen. Kan ik een kopie van de factuur krijgen?
Dat kan. Mail ons op debiteuren [at] acm [punt] nl. Wij mailen u dan een kopie van de factuur.
Ik wil de factuur op een ander adres krijgen. Kan dat?
De ACM stuurt geen factuur naar een ander adres. Wilt u dat wel? Geef dan een adreswijziging door aan de Kamer van Koophandel. Wij sturen facturen naar het adres waarop u bij de Kamer van Koophandel bent ingeschreven.
Ik krijg nu pas een factuur over 2022. Waarom heb ik die niet eerder gekregen?
De tarieven over 2022 zijn pas per 1 mei 2022 vastgesteld. Daarom komt de factuur niet eerder.
U heeft de factuur jaarlijks toezicht 2022 ontvangen, omdat u per 01-01-2022 beschikt over één of meer telefoonnummers.
Er staat geen PO-nummer (purchase order) op mijn factuur. Dan hoef ik toch niet te betalen?
U bent wettelijk verplicht om de factuur te betalen. De ACM vermeldt geen PO-nummer op de factuur. Hoe zit dat? ACM is geen toeleverancier, maar beheert alle telefoonnummers in Nederland. Uw bedrijf gebruikt een of meer nummers. Daarbij moet u zich aan bepaalde regels houden. Wij controleren of nummerhouders zich aan die regels houden. U betaalt ons daarvoor elk jaar een bedrag.
Ik zoek het btw-nummer of het KvK-nummer van ACM. Waar vind ik dat?
Wij hebben de belangrijkste financiële informatie voor u op een rij gezet in een factsheet. Wilt u deze factsheet krijgen? Stuur dan een mailtje naar debiteuren [at] acm [punt] nl.
Ik wil contact opnemen met de ACM. Hoe kan ik jullie bereiken?
Voor vragen over de factuur zijn we per mail bereikbaar op debiteuren [at] acm [punt] nl.
Wij zijn ook per post bereikbaar:
Autoriteit Consument & Markt
Postbus 16326
2500 BH Den Haag
Ik ben het niet eens met de factuur. Hoe kan ik bezwaar maken?
Bezwaar maken kan niet per telefoon of e-mail. Hoe wel? Schrijf binnen zes weken na de factuurdatum een bezwaarbrief. Zet daarin:
het factuurnummer
waarom u bezwaar maakt
uw naam en adres
de datum
uw handtekening
Heeft u papieren die uw bezwaar ondersteunen? Stuur die dan mee.
Ons adres is:
Autoriteit Consument & Markt, Directie Telecom Vervoer en Post, Postbus 16326, 2500 BH Den Haag
Let op:
Bezwaar maken betekent niet dat u de factuur later mag betalen. U moet de factuur gewoon binnen 6 weken na de factuurdatum voldoen.