Kruimelpad

Telefoonnummers gebruiken

Tariefregels voor klantenservice

Wat is een klantenservice?

Heeft een consument of een zakelijke gebruiker een vraag of een klacht over door hen gesloten overeenkomsten, zoals een dienst die zij afnemen of een product dat zij hebben gekocht? Dan kunnen zij daarvoor bellen met de klantenservice.

Heeft u een klantenservice? En gebruikt u hiervoor een 0900-, 0906- of 0909-nummer? Dan gelden de regels hieronder voor ieder gesprek met dit nummer. Deze regels gelden voor bellers die vaste klant zijn, maar ook voor klanten die na een eenmalige aankoop uw klantenservice bellen. En heeft u geen apart nummer voor klanten, maar bellen zij via een algemeen informatienummer? Ook dan gelden deze voorwaarden.

Alleen verkeerstarief voor klantenservice

De regels voor klantenservicetarieven veranderen per 1 juli 2017. Vanaf dat moment mag de telecomaanbieder alleen nog verkeerskosten in rekening brengen voor het gesprek

Geen informatietarief voor klantenservice

U mag geen informatietarief rekenen. Maar de telecomaanbieder mag wel de gewone kosten voor het bellen vanaf een vaste of mobiele telefoon in rekening brengen. Die kosten noemen we het verkeerstarief.

Waarom veranderen de tariefregels voor klantenservicenummers?

De tariefregels veranderen als gevolg van een uitspraak van het Europese Hof. Die vindt dat  klantenservice een essentieel onderdeel is van een product of een dienst. Een klant die een product of een dienst koopt, koopt daarmee ook toegang tot de klantenservice. Voor een klantenservice mag u dus geen extra geld vragen.

Voorbeeld van tariefvermelding

Hoe kunt u het tarief voor uw klantenservice in uw belmenu vermelden? Dat kan bijvoorbeeld zo:

  • ‘De kosten voor dit gesprek bedragen uw gebruikelijke belkosten.’

 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.