Kruimelpad

Telefoonnummers gebruiken

Tariefregels voor informatienummers

Aparte tariefregels voor klantenservicenummers

Is uw informatienummer (onder meer) in gebruik voor klantenservice? Er gelden aparte tariefregels voor klantenservice.

Hoe bepaalt u de tarieven voor gratis en betaalde informatienummers?

Heeft u het informatienummer niet in gebruik voor klantenservice, maar bijvoorbeeld voor bestellingen, advies of een andere dienst?

  • Bellen naar 0800-nummers moet helemaal gratis zijn. Bellers betalen zelfs niet hun gewone belkosten. Die betaalt u voor hen.
  • Bellen naar 0900-, 0906- en 0909-nummers en 18xy-nummers is betaald. Zorg dat bellers van tevoren weten wat ze betalen. Hieronder leest u hoe.
  • Heeft u een 0900-nummer en kost dat meer dan 15 cent per minuut? Dat moet u een maximumtarief per gesprek aanhouden. Dit geldt niet voor 0906- en 0909-nummers.

Hoe vermeldt u de tarieven van informatienummers aan bellers?

Als aanbieder van een informatiedienst moet u zorgen voor een tariefvermelding. Houd u aan de volgende regels.

  1. Vermeld de tarieven voor het bellen naar een 090x- of 18xy-nummer bij het begin van de oproep.
    Bellers moeten uw tariefvermelding meteen bij het begin van het gesprek te horen krijgen. Zoekt u een voorbeeldtekst? Kijk hieronder bij ‘voorbeeldteksten tariefvermelding’.
  2. Vermeld bij mobiel én vast het verkeerstarief en het informatietarief altijd apart.
    Rekent u geen informatietarief? Vermeld altijd wel het verkeerstarief. Dit zijn de gebruikelijke kosten voor bellen naar gewone nummers.
  3. Rekent u een starttarief? Vermeld dit dan apart.
    Combineert u een vast tarief met een tarief per minuut? Neem dan beide tariefonderdelen op in de tariefvermelding.
  4. Noem de maximumkosten bij 0900-nummers die duurder zijn dan 15 eurocent per minuut.
    Kost uw 0900-nummer meer dan 15 cent per minuut? Noem dan de maximumkosten per gesprek. Bij 0909- en 0906-nummers gelden geen maximumkosten en hoeft u die dus niet te noemen.
  5. U mag niet verwijzen naar een ‘(inter)lokaal tarief’.
    De tariefvermelding moet ondubbelzinnig zijn. De tariefvermelding ‘(inter)lokaal tarief’ voldoet daar niet aan.

Voorbeeldteksten tariefvermelding

Hieronder vindt u voorbeeldteksten voor de tariefvermelding bij betaalde informatienummers. Kies een tekst die past bij het tarief dat u heeft vastgesteld. Let daarbij op de tariefregels hierboven.

geen informatietarief ‘Voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten.’
informatietarief per minuut ≤ 15 ct ‘Dit informatienummer kost x per minuut, plus uw gebruikelijke belkosten.’
informatietarief per minuut > 15 ct ‘Dit informatienummer kost x per minuut met een maximum van y per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten.’
informatietarief per gesprek ‘Dit informatienummer kost x per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten.’
informatietarief per minuut ≤ 15 ct met starttarief ‘Dit informatienummer kost x per minuut, met een starttik van y, plus uw gebruikelijke belkosten.’
informatietarief per minuut > 15 ct met starttarief ‘Dit informatienummer kost x per minuut, met een starttik van y, met een maximum van z per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten.’

 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.