Welke ongewenste berichten kan de ACM aanpakken?
Spam is verboden in Nederland. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt hier toezicht op. Ontvangt u spam, dan kunt u bij ons een melding doen. Vervolgens bekijken wij of we dit bericht kunnen aanpakken.
Welke berichten kunnen wij aanpakken?
Wij kunnen een ongewenst bericht alleen aanpakken als het daadwerkelijk gaat om spam. Een bericht is spam als het aan de volgende 4 voorwaarden voldoet:
- Het is een elektronisch bericht, zoals een e-mail, sms of appje. Of u wordt gebeld door een bandje (spraakcomputer).
- Het bericht maakt reclame, bijvoorbeeld voor een product, dienst of goed doel.
- Het bericht is direct aan u verzonden.
- U heeft vooraf geen toestemming aan de afzender gegeven om het bericht te versturen. En u bent of was geen klant van het bedrijf.
Welke berichten kunnen wij niet aanpakken?
Wij kunnen geen berichten aanpakken die buiten ons werkveld vallen. Daarbij gaat het om de volgende berichten:
1. Berichten van criminelen
Criminelen sturen soms phishing- of afpersingsberichten. Phishingberichten zijn berichten waarin de afzender uw persoonlijke gegevens probeert te stelen. Bijvoorbeeld door zich voor te doen als een betrouwbaar bedrijf en u op valse links te laten klikken. In afpersingsberichten probeert de afzender u te chanteren. Hij dreigt bijvoorbeeld om bepaalde informatie over u te verspreiden als u hem geen geld betaalt. De ACM kan dit soort berichten niet aanpakken. Wel kunt u de ontvangst van een phishing- of afpersingsbericht melden bij de Fraudehelpdesk en de politie.
2. Buitenlandse berichten
De ACM mag alleen bedrijven aanspreken die in Nederland zijn gevestigd. Heeft u een ongewenst bericht ontvangen van een buitenlandse afzender, dat vanuit het buitenland is verstuurd? Dan kan de ACM daar niets tegen doen.
Spam melden
Voldoet uw bericht aan de voorwaarden voor spam? Doe dan een melding bij de ACM. Hoe meer meldingen wij ontvangen, hoe beter wij ertegen kunnen optreden.