Kruimelpad

Klachten telecom

Wijziging overeenkomst zakelijke telefonie

Uw telecomaanbieder wil uw zakelijke overeenkomst voor telefonie wijzigen. Deze wijziging is voor u nadelig. U vraagt zich af of dit zomaar mag.

Regels voor het wijzigen van overeenkomsten

Uw aanbieder mag de overeenkomst alleen wijzigen als hij in de algemene voorwaarden heeft vermeld dat dit mag. Staat dit niet in de algemene voorwaarden? Dan mag hij niets in uw overeenkomst wijzigen zonder uw toestemming.

Staat er in de algemene voorwaarden wel dat hij de overeenkomst mag wijzigen? Dan mag het, maar niet zomaar. De aanbieder moet u tijdig informeren over de wijziging, minimaal één maand van tevoren. Hij informeert u persoonlijk en duidelijk, bijvoorbeeld met een e-mail of een brief. De aanbieder moet u vertellen:

  • wat de wijziging precies inhoudt;
  • dat u kosteloos kunt opzeggen, ook wanneer uw contract nog doorloopt;
  • hoe u kunt opzeggen.

Let op: u kunt uw zakelijke telefonieabonnement niet altijd kosteloos opzeggen

Er zijn twee situaties waarin u niet kosteloos kunt opzeggen:

  • als de overheid de wijziging oplegt. Bijvoorbeeld als de overheid de BTW verhoogt.
  • Bij inflatiecorrectie. Maar alleen als duidelijk in de algemene voorwaarden staat met welk percentage en hoe vaak.

Heeft u een klacht over uw telecomaanbieder?

Kunt u bijvoorbeeld niet kosteloos opzeggen? Of heeft uw aanbieder u niet tijdig over de wijziging geïnformeerd? Neem dan contact op met uw aanbieder. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Schrijf uw aanbieder een officiële brief of e-mail met daarin uw klacht.

Tip: heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan of die u kan helpen met een brief of met verdere stappen. Bent u lid van een branchevereniging of werkgeversorganisatie? Dan kunt u kijken of zij juridisch advies geven.

Wilt u vervolgstappen nemen? Bekijk of het zin heeft om naar de rechter te gaan.

Meld uw klacht over uw telecomaanbieder bij de ACM!

Heeft u een klacht over uw telecomaanbieder? Wij stellen het op prijs als u hiervan melding bij ons doet. Wij bemiddelen niet tussen u en uw telecomaanbieder om het probleem op te lossen. Wij gebruiken uw melding om te zien of er marktproblemen zijn.

Wilt u meer weten over deze regels voor zakelijke telefonie?

 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.