Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Opzeggen of overstappen van uw telecomabonnement

Na de vaste looptijd mag u uw telecomabonnement kosteloos opzeggen. U mag eerder kosteloos opzeggen als de voorwaarden in uw nadeel wijzigen. Of als de diensten niet werken zoals afgesproken. Overstappen kan eenvoudig met de overstapservice.

Snel naar:

Regels voor kleinere bedrijven

Deze regels gelden voor organisaties zonder winstoogmerk en bedrijven die aan minstens 2 van deze voorwaarden voldoen:

  • u heeft gemiddeld minder dan 50 medewerkers
  • uw activa zijn maximaal 6.000.000 euro
  • uw netto-omzet is maximaal 12.000.000 euro

Opzeggen na de vaste looptijd

De vaste looptijd van een telecomabonnement is vaak 1 of 2 jaar. U kunt als bedrijf ook kiezen voor een abonnement dat langer duurt. Dit mag alleen als u daar zelf duidelijk akkoord voor geeft. Na de vaste looptijd kunt u het abonnement kosteloos opzeggen wanneer u wilt. De opzegtermijn is maximaal 1 maand. Die maand gaat meteen lopen op de dag dat u uw abonnement opzegt.

Let op: U kunt uw abonnement ook tijdens de vaste looptijd opzeggen. Vaak moet u hier wel voor betalen. In uw contract staat waar u voor betaalt en hoeveel.

Opzeggen omdat de diensten niet goed werken

U kunt uw abonnement zonder kosten tijdens de looptijd beëindigen als de diensten niet werken zoals afgesproken. Geef de aanbieder dan wel eerst de kans om de problemen op te lossen. Gaat het om een klein probleem, dan kan het onredelijk zijn om het hele abonnement te beëindigen. Misschien is een korting dan meer op zijn plaats. Wilt u advies over uw situatie? Vraag dan juridisch advies.

Opzeggen na wijziging van de voorwaarden

De aanbieder mag de prijs of de voorwaarden wijzigen, maar alleen als dit in de algemene voorwaarden staat. U mag uw abonnement zonder kosten opzeggen als de wijziging in uw nadeel is. Heeft u een pakket met meerdere diensten, bijvoorbeeld: internet, tv en vaste of mobiele telefonie? Dan mag u het hele pakket kosteloos opzeggen, ook al wijzigt er maar één dienst.

Wijzigt de aanbieder de voorwaarden? Dan moet hij u:

  • een maand van te voren informeren
  • persoonlijk informeren, bijvoorbeeld met een brief, e-mail of sms
  • laten weten dat u kosteloos uw abonnement kunt opzeggen
  • vertellen hoe u kunt opzeggen

U heeft een maand de tijd om op te zeggen, nadat de aanbieder u heeft geïnformeerd.

Let op: De duur van uw abonnement mag hij alleen wijzigen als u daar zelf toestemming voor geeft.

Uitzondering

U mag uw abonnement niet kosteloos opzeggen als de aanbieder:

  • de voorwaarden wijzigt vanwege nieuwe regels van de overheid bijvoorbeeld een verhoging van de btw
  • de prijs verhoogt met een inflatiecorrectie

Een inflatiecorrectie is een prijsverhoging met een percentage dat het Centraal Bureau voor de Statistiek elk jaar vaststelt. In de algemene voorwaarden moet duidelijk staan hoe vaak en wanneer de aanbieder dit toepast.

Heeft uw aanbieder u niet duidelijk geïnformeerd? Dan kunt u vragen om het abonnement ongewijzigd door te laten lopen. Of het abonnement zonder kosten opzeggen. Schrijf een brief of e-mail naar de aanbieder:

Wil de aanbieder de abonnementsduur wijzigen zonder uw toestemming? Gebruik dan deze voorbeeldbrief:

Overstappen met de overstapservice

Overstappen van telecomaanbieder is eenvoudig. Uw nieuwe aanbieder regelt dat u uw telefoonnummer meeneemt en zegt uw abonnement op bij de oude aanbieder. Dit heet de overstapservice. De oude aanbieder mag de diensten pas stoppen als de nieuwe aanbieder bij u de diensten levert. Zo zit u geen moment zonder telefoon, internet of tv. Soms is dit technisch niet mogelijk, bijvoorbeeld als beide aanbieders dezelfde kabels gebruiken. In dat geval zit u hooguit 1 werkdag zonder diensten.

U kunt kosteloos overstappen na de looptijd van uw abonnement. Wilt u eerder weg? Dan moet u hier vaak wel voor betalen. In uw contract staat waar u voor betaalt en hoeveel.

Dubbele rekeningen

Soms gaat er iets mis. Uw nieuwe aanbieder vergeet bijvoorbeeld uw abonnement op te zeggen. Zeg dan zelf uw oude abonnement zo snel mogelijk op. Dan lopen de kosten niet op. Krijgt u dubbele rekeningen doordat de nieuwe aanbieder de opzegging niet goed heeft geregeld? Dan moet u helaas de rekening van uw oude aanbieder wel betalen. Uw oude aanbieder wist namelijk niet dat u wilde opzeggen en daardoor liep uw oude contract nog door. Maar uw nieuwe aanbieder moet deze extra kosten aan u vergoeden.

Ongewenste overstap

Krijgt u een bericht van een telecomaanbieder dat u bent overgestapt? Of dat u binnenkort gaat overstappen? En hebt u geen akkoord gegeven of bent u zich daarvan niet bewust? Dit heet lijnkaping en mag niet. De nieuwe aanbieder moet uw uitdrukkelijke toestemming voor de overstap kunnen bewijzen.

Heeft u ‘ja’ gezegd aan de telefoon? Dan is dat niet genoeg. U moet ook schriftelijk akkoord geven. Na het telefoongesprek krijgt u meestal een bevestigingsmail of een brief met het contract. U geeft schriftelijk akkoord door bijvoorbeeld op een mail te antwoorden dat u het contract wilt. Of door een contract te ondertekenen.

Zonder uw schriftelijk akkoord mag de nieuwe aanbieder de diensten niet overnemen. Hij moet u zo spoedig mogelijk terugzetten naar de oude aanbieder als u daarom vraagt. De aanbieder moet kunnen aantonen dat u een overeenkomst heeft afgesloten. Is er geen geldige overeenkomst? Dan bent u niet verplicht om kosten te betalen aan de nieuwe aanbieder. Lost hij het probleem niet op? Schrijf een klachtbrief aan de nieuwe aanbieder. Neem ook contact op met uw oude aanbieder en vraag om hulp.

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Bronnen