Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Tarieven voor bellen en internet

Voor bellen en internetten betaalt u soms meer dan uw gebruikelijke tarief. Bijvoorbeeld als u in het buitenland met uw mobiel belt. Of als u belt naar informatienummers. Wij vertellen u wanneer uw aanbieder een hoger tarief mag rekenen.

Snel naar:

Roaming: bellen in het buitenland

Maakt u in het buitenland gebruik van uw mobiele telefoon, om te bellen, sms'en of internetten? Dan bent u aan het roamen.

Buiten de Europese Unie (EU) mag uw aanbieder zelf de tarieven bepalen.

In de EU betaalt u hetzelfde als in Nederland. Uw aanbieder mag niet meer vragen. Hij mag alleen een toeslag vragen als u:

  • langer dan 4 maanden in een ander EU-land bent of
  • minder dan 90 cent exclusief btw per GB voor uw internet betaalt of
  • een abonnement heeft voor onbeperkt internet

De toeslag is maximaal:

  • voor bellen 0,022 euro per minuut
  • voor sms’en 0,004 euro per sms
  • voor internet 1,55 euro per gigabyte (GB)

Let op: deze bedragen zijn exclusief btw.

Langer dan 4 maanden in een ander EU-land

Gebruikt u gedurende 4 maanden uw telefoon meer in het buitenland dan thuis? Dan krijgt u een waarschuwing van uw aanbieder. Uw aanbieder mag een toeslag rekenen als u daarna uw telefoon in het buitenland blijft gebruiken.

Een dag telt als een roamingdag als uw mobiele telefoon die dag alleen contact maakt met buitenlandse netwerken. Woont u in een grensgebied en maakt uw telefoon minimaal 1 keer contact met uw thuisnetwerk? Of doet u op één dag een buitenlandse stedentrip, bijvoorbeeld een dagje Antwerpen? Dan telt die dag niet als een roamingdag.

Abonnement waarbij u minder dan 90 cent per GB betaalt

Betaalt u minder dan 90 cent exclusief btw per GB? Dan mag uw aanbieder een grens stellen aan het aantal GB's dat u voor uw Nederlandse tarief in het buitenland kunt gebruiken. Daarna mag uw aanbieder een toeslag vragen. Uw aanbieder moet dit wel vooraf vertellen. En hij moet u waarschuwen als u deze limiet bereikt.

Bereken hoeveel u per GB betaalt door uw maandelijkse abonnementskosten exclusief btw te delen door het aantal GB’s. Het maakt hierbij niet of u ook voor bellen en sms’en betaalt. De uitkomst van deze som is wat u maandelijks per GB betaalt.

Abonnement met onbeperkt internet

Bij een abonnement met onbeperkt internet mag de aanbieder een grens stellen aan het aantal GB's dat u voor uw Nederlandse tarief in het buitenland kunt gebruiken. Daarna mag uw aanbieder een toeslag vragen.

Gebruik onze Rekenhulp roamingkosten om te berekenen hoeveel GB u in de EU kunt gebruiken zonder toeslagen.

EU-landen waar u voor uw Nederlandse tarief kunt roamen

  • België
  • Bulgarije
  • Cyprus (maar niet in het Turkse gedeelte)
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Estland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Griekenland
  • Hongarije
  • Ierland
  • Italië
  • Letland
  • Litouwen
  • Luxemburg
  • Malta
  • Oostenrijk
  • Polen
  • Portugal
  • Roemenië
  • Kroatië
  • Slowakije
  • Slovenië
  • Spanje
  • Tsjechische republiek
  • Zweden

En verder in:

  • Azoren en Madeira (Portugal)
  • Canarische Eilanden (Spanje)
  • Frans-Guyana
  • Guadeloupe
  • IJsland
  • Liechtenstein
  • Martinique
  • Mayotte en Saint Martin (Franse gedeelte van Sint Maarten)
  • Noorwegen
  • Réunion

Ook kunt u in deze regio’s voor uw Nederlandse tarief roamen, zolang u op het netwerk van een EU-land zit:

  • Åland, als u verbinding maakt met het Finse netwerk
  • Ceuta, als u verbinding maakt met het Spaanse netwerk
  • Monaco, als u verbinding maakt met het Franse netwerk
  • Vaticaanstad, als u verbinding maakt met het Italiaanse netwerk

Sommige aanbieders bieden ook gratis roaming in andere landen aan. Bijvoorbeeld in Europese landen buiten de EU, zoals het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland. Vraag dit na bij uw aanbieder.

Datalimiet in het buitenland

De kosten voor internetten in het buitenland kunnen snel oplopen. Vooral buiten de EU. Daarom stopt uw aanbieder het internet als u 50 euro exclusief btw aan kosten heeft gemaakt. Deze limiet beschermt u wereldwijd tegen hoge rekeningen. U krijgt bericht als u de limiet bijna bereikt. Doet u niets, dan stopt uw internet als u de limiet bereikt. Als u toch langer wilt internetten, dan kunt u dit aan uw aanbieder vragen. Tot de volgende factuurperiode kunt u dan blijven internetten. U krijgt geen waarschuwing meer als u veel kosten maakt.

Let op! Deze datalimiet werkt niet op apparaten die geen sms, e-mail of pop-up kunnen ontvangen. Of wanneer uw aanbieder uw verbruik niet direct kan meten. Uw aanbieder waarschuwt u daarvoor.

Bellen en sms’en van Nederland naar het buitenland

Voor bellen en sms’en vanuit Nederland naar het buitenland gelden andere regels. Voor een zakelijk abonnement gelden geen maximale tarieven. De aanbieder mag de tarieven zelf bepalen. En een abonnement voor onbeperkt bellen geldt niet voor bellen naar het buitenland. De aanbieder mag hiervoor kosten rekenen. Vraag uw aanbieder wat de tarieven zijn.

Voor andere abonnementen geldt een maximumtarief van 22 cent per minuut exclusief btw voor bellen. Een sms versturen kost maximaal 4 cent exclusief btw.

Bellen en internetten vanaf een schip of in een vliegtuig

Zolang u gebruik maakt van een mobiel netwerk op het land, betaalt u hetzelfde als in Nederland. Bijvoorbeeld als u vlak langs de Europese kust vaart. Maar sommige schepen en vliegtuigen hebben ook een eigen mobiel netwerk via een satelliet. Daar kunt u dan op volle zee of in een vliegtuig gebruik van maken. Deze satellietverbinding valt niet onder de Europese roamingregels. De kosten kunnen soms heel hoog zijn.

Meestal kiest uw telefoon automatisch het sterkste signaal. Maakt uw mobiele telefoon verbinding via een satellietnetwerk? Dan krijgt u een sms van uw mobiele aanbieder met de tarieven. Voorkom dat uw telefoon automatisch verbinding maakt met een satellietnetwerk door uw telefoon in de vliegtuigstand te zetten. Of maak gebruik van wifi, als dat mogelijk is.

Bellen naar 0900-, 0906-, 0909-, of 18-nummers

U betaalt vaak extra kosten als u belt naar een telefoonnummer dat begint met 0900, 0906, 0909 of 18.

U betaalt 2 soorten kosten:

  • De belkosten: dit zijn uw normale belkosten voor het bellen naar vaste telefoonnummers. De kosten vallen binnen uw belbundel.
  • De kosten voor de informatie of de dienst: bijvoorbeeld voor een belspel of erotische diensten. Het bedrijf achter het nummer bepaalt deze kosten. Het kan een bedrag per minuut of per gesprek zijn. Soms is er ook een starttarief.

Vooraf krijgt u een bandje waarop u duidelijk hoort:

  • wie de aanbieder van het nummer is
  • welke dienst of informatie u krijgt
  • wat het kost om het nummer te bellen

U betaalt niets voor het luisteren naar dit bandje.

Voor klantenservice mogen bedrijven geen extra kosten rekenen. U betaalt alleen uw normale belkosten.

Bedrijven mogen het nummer niet misbruiken om extra geld van u proberen te krijgen.

  • De informatie die u vooraf krijgt klopt en is volledig.
  • Het bedrijf houdt u niet te lang aan de lijn zonder dat u iemand te spreken krijgt. En u krijgt de diensten waarvoor u belt.
  • Het bedrijf verbreekt niet zomaar de verbinding als u een vast tarief per gesprek betaalt.

Pas op voor dure doorverbindnummers

Zoekt u een telefoonnummer op internet? Vaak staat bovenaan de zoekresultaten een nummer van een dure doorverbindservice. Deze dienst verbindt u door, maar blijft daarna een hoog tarief rekenen. Instanties zoals de Belastingdienst, de Politie en klantenservices van bedrijven zijn via eigen nummers gratis of tegen een goedkoper tarief bereikbaar. Vergelijk daarom de zoekresultaten met elkaar en bel niet zomaar het bovenste zoekresultaat.

Belt u een doorverbindnummer? Dan moet u horen dat u met een doorverbinddienst belt en hoeveel het kost. Ook dat u deze kosten blijft betalen nadat u bent doorverbonden.

Mijn rekening klopt niet

Klopt uw rekening niet? Bespreek dan eerst uw klacht met uw aanbieder. Probeer samen een oplossing te vinden. Schrijf een brief of e-mail naar uw aanbieder als hij het probleem niet oplost.

Als u er samen niet uit komt, dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.