Kruimelpad

Klachten telecom

Lijnkaping bij zakelijke telefonieabonnementen

U bent ondernemer en merkt opeens dat u een andere telefonieaanbieder heeft. Onverwachts krijgt u een rekening in de bus of een monteur op de stoep. U of één van uw medewerkers heeft nooit contact gehad met de nieuwe aanbieder. Of er is wel contact geweest, maar u of één van uw medewerkers heeft niet bewust ingestemd met een aanbod. Toch bent u overgezet. We spreken in zo'n geval van lijnkaping. Lijnkaping is voor telefonieabonnees heel vervelend.

Wat doet de ACM tegen lijnkaping?

De ACM kan bij lijnkaping niet optreden. Maar wij willen ondernemers wel zo goed mogelijk informeren en waarschuwen. Samen met telecomaanbieders, brancheverenigingen en de politiek willen wij meer doen om lijnkaping tegen te gaan.

Wat kunt u zelf doen bij lijnkaping?

Probeer eerst bij de nieuwe aanbieder de overstap terug te draaien. Met hem heeft u geen contract. Komt u er met hem niet uit? Vraag dan uw oude aanbieder om hulp. U kunt gebruik maken van 2 ACM-voorbeeldbrieven:

Biedt dit geen oplossing? Bekijk wat uw branchevereniging voor u kan betekenen. Of vraag juridisch advies bij bijvoorbeeld uw rechtsbijstandverzekeraar.

Wat kunt u nog meer doen?

Meld uw klacht bij ons. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft nieuwe regels  gemaakt om lijnkaping te voorkomen. Om te weten of deze nieuwe regels werken, is het belangrijk dat u uw klacht over lijnkaping aan de ACM vertelt. Dan kunnen wij beter bekijken wat ertegen te doen is. Wilt u meer weten? Of advies? U kunt ons ook altijd bellen op nummer 070 - 7 222 000.

 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.