Geschil met een telecomaanbieder
Bent u het niet eens met de aanleg van telecomkabels in uw grond of gebouw? Of vindt u als telecomaanbieder dat een andere telecomaanbieder zich niet aan de regels houdt? Als u er niet met elkaar uitkomt, dan kunt u ons vragen om een beslissing.
Snel naar:
Geschillen over telecomkabels
Als grond- of gebouweigenaar moet u soms de aanleg van kabels in uw grond of gebouw toestaan. Bent u het niet eens met de telecomaanbieder die de kabels wil aanleggen? Dan kunt u of de aanbieder ons om een beslissing vragen.
Wij beoordelen dan of u de werkzaamheden moet toestaan. En wij nemen een besluit over de plaats, het tijdstip en de wijze van uitvoering van de werkzaamheden.
Het geschil nemen wij in behandeling onder 2 voorwaarden:
- De aanbieder heeft schriftelijk laten weten welke werkzaamheden hij wil uitvoeren.
- U heeft 2 maanden geprobeerd om het met elkaar eens te worden over:
- de plaats
- het tijdstip en
- de uitvoering van de werkzaamheden
Zijn de 2 maanden voorbij en heeft u geen overeenstemming bereikt? Dien het geschil dan binnen 2 weken bij ons in. Onze geschilprocedure kost u niets.
Niet alle geschillen kunt u aan ons voorleggen. U kunt bij de rechter terecht voor geschillen over:
- de kosten voor het verplaatsen van telecomkabels
- een vergoeding van schade veroorzaakt door de aanbieder
Als u naar de rechter wilt, dan kunt u hierbij juridisch advies vragen.
Geschillen tussen telecomaanbieders
Als telecomaanbieder kunt u ons om een beslissing vragen als u vindt dat een andere telecomaanbieder zich niet aan de regels houdt. Dat kunnen regels uit de Telecommunicatiewet zijn. Of regels die wij hebben opgelegd in een marktanalysebesluit.
Beslissing bij ons aanvragen
Vul ons formulier in:
En stuur het samen met eventuele bijlagen naar ons per post, mail of per fax:
Autoriteit Consument & Markt
T.a.v. de geschilcoördinator Telecom Vervoer en Post
Postbus 16326
2500 BH Den Haag
Mail: acm-post [at] acm [punt] nl (acm-post[at]acm[dot]nl)
Fax: 070 - 72 22 355
Na uw aanvraag
Na ontvangst van het formulier sturen wij u een ontvangstbevestiging. En wij vragen de andere partij om een schriftelijke reactie. Wij kunnen ook schriftelijk vragen aan partijen stellen. Daarna kan een hoorzitting volgen. Beide partijen kunnen dan hun standpunten uitleggen. En wij kunnen vragen stellen. Als wij alle informatie hebben die nodig is, dan nemen wij een beslissing. In veel gevallen doen wij dat binnen 4 maanden. Dit kan langer duren wanneer het geschil ingewikkeld is.
Onze eerdere beslissingen
Wilt u weten hoe wij eerder hebben beslist in geschillen tussen telecomaanbieders? Bekijk dan ons overzicht van geschilbesluiten telecommunicatie. Voor geschillen over telecomkabels kunt u in onze publicaties zoeken op ‘gedogen’.
Wat wij doen met uw persoonsgegevens
Wij vinden het belangrijk om zorgvuldig met uw persoonsgegevens om te gaan. U leest daarover meer op onze privacypagina.