Wat doet de ACM op de postmarkt?
Steeds meer communicatie gebeurt via de e-mail, sociale media of mobiele telefoon. Daardoor wordt er minder post verstuurd. Omdat Nederlandse consumenten massaal online winkelen, neemt het aantal verstuurde pakketjes wel enorm toe. Het pakketvervoer groeit jaarlijks meer dan 10%. Elk bedrijf dat aan de eisen van de Postwet voldoet mag in Nederland post bezorgen. Op de zakelijke postmarkt zijn daardoor meer aanbieders actief. Vooral voor grote verzenders van zakelijke post zoals banken en verzekeringsbedrijven levert dit meer keuze op. Zakelijke klanten kiezen steeds vaker voor een 48-uurslevering in plaats van 24-uur omdat dit goedkoper is. Of juist voor een uitgebreidere service. De overheid zorgt ervoor dat een basispakket aan postdiensten voor iedereen in Nederland toegankelijk en betaalbaar blijft.
Landelijke postbezorging via het netwerk van PostNL
Kleinere postvervoerders hebben toegang tot het postnetwerk van PostNL. Zij bezorgen vaak regionaal de post, maar zij kunnen niet in heel Nederland vijf dagen per week de post bezorgen. Daarvoor gebruiken zij het landelijke netwerk van PostNL. Zo is concurrentie mogelijk op de markt voor poststukken die binnen 24 uur bezorgd worden. De ACM bepaalt de tarieven en voorwaarden voor het gebruiken van het bezorgnetwerk van PostNL. We houden niet alleen toezicht op PostNL. Wij controleren ook of postvervoerders veilig omgaan met post van verzender tot ontvanger. En of zij een klachtenregeling hebben.
Zorgen voor voldoende postkantoren en betaalbare post
Het basispakket aan postdiensten is vastgelegd in de universele postdienst (UPD). Dat betekent bijvoorbeeld dat er voldoende postkantoren en brievenbussen moeten zijn. In Nederland verzorgt PostNL dit basispakket. De ACM controleert of PostNL het basispakket aan postdiensten netjes uitvoert. En of de tarieven hiervoor niet te veel stijgen, zoals de prijs van een postzegel.