Markten in beeld

Marktmonitor Telecommunicatie

In de marktmonitor publiceert ACM ieder kwartaal de belangrijkste cijfers over de telecommarkt. Bijvoorbeeld het aantal verkochte belminuten, bundels en telefoon-, televisie- en internetaansluitingen. Zo laten we zien wat belangrijke trends zijn in de markt. We gebruiken die trends om te bepalen of er voldoende concurrentie op de markt is. Zo niet, dan grijpen we in. Bedrijfsvertrouwelijke gegevens publiceren wij niet.

Marktmonitor Telecommunicatie

Marktmonitor Energie

De Autoriteit Consument & Markt volgt de ontwikkelingen op de markten voor gas en elektriciteit op de voet. Daardoor kunnen we eventuele knelpunten identificeren en acties formuleren om de concurrentie te bevorderen. Jaarlijks publiceren wij een monitor consumentenmarkt en een monitor groothandelsmarkten. Daarnaast onderzoeken wij het vertrouwen van de consument in de energiemarkten, onder andere op het gebied van overstappen.

Marktmonitor Energie

Marktmonitor Post

ACM doet jaarlijks onderzoek naar de ontwikkelingen in de nationale markt voor postvervoerdiensten. Wij kijken onder andere naar het aantal verzonden poststukken en naar marktaandelen. Daarbij kijken wij meer specifiek naar de concurrentie in de marktsegmenten consumentenpost en zakelijke post.

Marktmonitor Post

 
 
 
 
 

Marktwerking in de financiële sector

ACM adviseert over de marktwerking in de financiële sector. Ook houden wij toezicht op de toegang tot betaalsystemen.

Marktwerking in de financiële sector

De effecten van supermarktfusies

ACM heeft onderzoek laten doen naar de effecten van drie grote supermarktfusies tussen 2009 en 2012 waarbij honderden supermarkten van Jumbo, C1000 en Super de Boer betrokken waren. Heeft dit effect gehad op de prijs die consumenten betalen? Wat zijn de gevolgen geweest voor het assortiment in deze supermarkten?

De effecten van supermarktfusies

Ontwikkeling van belkosten na telecomfusies

Stijgen of dalen de belkosten na een telecomfusie? Na de fusie van T-Mobile en Orange in Nederland in 2007 daalden de belkosten voor de mobiele telefonie minder snel in vergelijking met landen waar geen fusie plaatsvond. In Oostenrijk daalden de belkosten meer na een telecomfusie in 2006. Dat concluderen drie toezichthouders, ACM, de Europese Commissie en de Oostenrijkse toezichthouder, naar aanleiding van onderzoek in Nederland en Oostenrijk.

Ontwikkeling van belkosten na telecomfusies

 
 
 
 

Pagina-opties

 
Kansen & keuzes voor bedrijven en consumenten