Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Problemen met uw warmterekening

U heeft recht op een jaarafrekening voor uw kleine aansluiting op het warmtenet. Hiervoor gelden regels zoals maximale tarieven. Kunt u de rekening niet betalen, vraag dan op tijd een betalingsregeling aan.

Snel naar:

Jaarafrekening warmtenet

In uw jaarafrekening moet staan:

  • begindatum en einddatum van de jaarafrekening
  • uw verbruik in de afgelopen 12 maanden
  • kosten van uw verbruik: tarief per gigajoule (GJ)
  • vaste kosten voor verwarming, lauw kraanwater, warm kraanwater of koude
  • kosten voor het meten: meettarief
  • huur afleverset, als u zo’n apparaat huurt
  • kosten voor aansluiten, als het gebouw nog niet was aangesloten
  • kosten voor afsluiten, als u werd afgesloten of u vroeg dit zelf aan
  • totale kosten
  • hoeveel u al betaalde via de termijnbedragen
  • of u geld terug krijgt, of moet bijbetalen (naheffing)

Alle kosten moeten inclusief btw op uw rekening staan.

Verbruik klopt niet

U kunt u het meten of berekenen van uw warmteverbruik laten onderzoeken.

Geeft u zelf de meterstanden door, dan bent u verantwoordelijk voor foutjes zoals verkeerd aflezen of een cijfer te veel doorgeven.

Tarieven kloppen niet

Als u de warmte via een warmteleverancier krijgt, mag u niet meer betalen dan de maximale warmtetarieven.

Voor verbruik van koude bepaalt uw warmteleverancier het tarief. Hiervoor geldt een maximaal koudetarief als u voldoet aan 4 voorwaarden:

  • U krijgt de koude via uw warmteleverancier en niet via uw verhuurder of VVE.
  • U gebruikt een warmte- en koudeopslagsysteem (WKO).
  • Uw warmteovereenkomst of uw WKO startte op 1 januari 2020 of later. Of uw warmteovereenkomst startte eerder, maar de minimale looptijd is al voorbij.
  • U kreeg geen keus: u moest warmte én koude afnemen voor deze overeenkomst.

Uitzondering

De maximale tarieven gelden niet bij warmte via uw verhuurder of warmte via uw vereniging van eigenaren (VVE). Advies over deze tarieven vraagt u aan de Huurcommissie of een jurist.

Termijnbedrag te hoog

Als u de warmte via een warmteleverancier krijgt en u betaalt in termijnen, kan uw leverancier dit bedrag verhogen of verlagen. Verhogen mag alleen met een goede reden, bijvoorbeeld:

  • U gebruikt meer warmte dan in de afgelopen jaren.
  • De warmteprijs stijgt
  • De btw stijgt.

Vindt u het bedrag te hoog, vraag uw warmteleverancier dan naar de reden. Of vraag direct om het termijnbedrag te verlagen. Uw warmteleverancier is verplicht om te reageren op klachten.

Berekening

Het termijnbedrag is een schatting van uw maandelijkse warmtekosten. In de berekening tellen mee:

  • uw verwachte warmteverbruik op basis van de afgelopen jaren
  • de warmtetarieven
  • belastingen

Naheffing verjaard

Als u na de jaarrekening moet bijbetalen, krijgt u een extra rekening: de naheffing. Een verjaarde naheffing hoeft u niet te betalen.

De verjaringstermijn is 5 jaar voor verbruikers met een kleine aansluiting. Dit betekent dat u de naheffing moet ontvangen binnen 5 jaar nadat de rekening betaald moest zijn. Daarna verjaart de naheffing.

Bij elke betalingsherinnering die u krijgt, start de verjaringstermijn opnieuw.

Geen eindafrekening

Als u verhuist of de warmteaansluiting opzegt, moet u binnen 6 weken een eindafrekening krijgen. Dit is de rekening vanaf uw vorige warmterekening tot aan de einddatum van uw contract.

Betalingsproblemen

Voorkom extra kosten en afsluiting van warmte:

  • Vraag een betalingsregeling aan uw warmteleverancier. U betaalt de schuld dan in delen.
  • Meld u aan voor schuldhulpverlening bij uw gemeente. Of vraag de rechter om toelating tot de wettelijke schuldsanering (Wsnp). Stuur het bewijs naar uw warmteleverancier.

Als u niets doet, mag de warmteleverancier u na 3 betalingsherinneringen afsluiten van het warmtenet.

Afgesloten van het warmtenet

Als de warmteleverancier u afsluit, kunt u op 2 manieren weer warmte krijgen:

  • Betaal de openstaande kosten aan uw warmteleverancier.
  • Vraag uw warmteleverancier om een betalingsregeling.

Daarna kan het nog even duren voor u weer warmte krijgt. Vraag uw warmteleverancier om u met spoed te helpen.

Uitzondering

In de volgende situaties moet uw warmteleverancier u zo snel mogelijk aansluiten:

  • U heeft een betalingsregeling bij uw warmteleverancier. En u houdt zich aan de afspraken.
  • U heeft zich aangemeld voor schuldhulpverlening. Of u zit in de wettelijke schuldsanering (Wsnp).
  • U heeft een medische verklaring waarin staat dat afsluiting gevaarlijk is voor uw gezondheid. Deze verklaring komt van een andere arts dan uw eigen arts.

Openstaande rekeningen moet u nog steeds betalen.

Geschil met uw warmteleverancier

Probeer er eerst samen uit te komen. Daarna kunt u bezwaar maken via een brief of e-mail aan uw warmteleverancier:

  • Leg het probleem uit.
  • Vertel wat u van de ander verwacht.
  • Vraag een reactie binnen redelijke termijn, bijvoorbeeld 4 weken.

Ga voor advies naar een jurist. Of dien een klacht in bij de geschillencommissie waarbij uw warmteleverancier is aangesloten. Vaak is dit de Geschillencommissie Energie voor consumenten of de Geschillencommissie Energie Zakelijk.

Houdt een warmteleverancier zich niet aan de regels, dan ontvangen wij graag een tip of melding.

Bronnen