Bent u ondernemer? Op deze website staat algemene informatie over de wetten en regels waar u zich aan moet houden op het gebied van concurrentie en consumentenbescherming. En over de regels voor energie, telecom, post en vervoer. Dit zijn de wetten en regels waarop de ACM toezicht houdt. De ACM geeft in verschillende documenten uitleg aan ondernemers over onderwerpen waarop zij toezicht houdt en over de wijze waarop de ACM haar bevoegdheden gebruikt. Met deze informatie kunt u zelf beoordelen of u zich aan de wet houdt.
In de index hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste informatie die wij bieden aan u als ondernemer.
Let op: de ACM geeft geen juridisch advies aan ondernemers. Wij geven geen juridisch advies en toetsen geen individuele gevallen. Heeft u hulp nodig? Dan verwijzen wij u door.
Extra uitleg aan zakelijke afnemers van energie- en telecomproducten
Wij geven extra uitleg aan ondernemers als afnemers van telecomdiensten en energie. Is de informatie hierover op de website ontoereikend? Neem dan contact met ons op.
Heeft u een tip of melding?
We ontvangen graag signalen over bedrijven die zich mogelijk niet aan de regels houden en bijvoorbeeld prijsafspraken met elkaar maken. U geeft hiermee belangrijke informatie aan de ACM. Uw melding behandelen wij altijd vertrouwelijk.
0
- 06- en 097-nummers voor spraak en data
- 0800-informatienummer aanvragen
- 088-bedrijfsnummerblok aanvragen
- 097-nummers in een ander EU-land
D
- Diensten aanbieden aan consumenten
- Duurzaamheid: regels voor afspraken tussen bedrijven over duurzaamheid
- Duurzaamheid: visie ACM op duurzaamheidsafspraken
F
- Financiële sector, wat doet de ACM op dit gebied?
- Fusie in de zorg(sector) melden
- Fusie, overname of joint venture
- Fusie, overname of joint venture melden: concentratiemelding
- Fusie, overname of joint venture: veelgestelde vragen
- Fusie, overname of joint venture: vergunning aanvragen
G
- Gasaansluiting vergroten
- Gekoppelde reisarrangementen aanbieden
- Geschilbeslechting energie aanvragen
- Geschilbeslechting luchtvaart aanvragen
- Geschilbeslechting post aanvragen
- Geschilbeslechting spoor
- Geschilbeslechting telecom aanvragen
I
- Incasso: toolkit voor schuldhulpverleners
- Informatienummers aanvragen
- Interbancaire vergoedingen en voorwaarden: toezicht
- Internationale personenvervoerdienst: beoordeling aanvragen
K
- Kartelcheck: check uw kennis over kartels
- Keurmerken, gedragscode en oneerlijke handel
- Klantenservicenummer: de tariefregels
- Koop op afstand: regels voor het bevestigen van de bestelling
- Koop op afstand: regels voor internetbestellingen
P
- Pakketreizen aanbieden: boekingen vanaf 1 juli 2018
- Postvervoerbedrijven en de Postwet
- Prijsvermelding concert-, theater- en festivalkaartjes
- Prijzen vermelden
- Producten verkopen aan consumenten (regels)
R
- Registratie van postvervoerbedrijven
- Registratie van telecomaanbieders
- Registratie van telecomaanbieders (veelgestelde vragen)
- Reizen verkopen aan consumenten
- Rijklaarmaakkosten
- Roaming: mobiel bellen, sms’en en internetten in het buitenland
- Ruilen en garantie
S
- Samenwerking in de zorgsector
- Schade door verboden afspraken
- Slimme meter
- Spam, hoe voorkomt u dat u spamt?
- Storingen in de warmtelevering: regels voor warmteleveranciers
V
- Verkoop aan consumenten
- Verkoop aan consumenten: informatie over uw bedrijf
- Verkoop aan consumenten: regels voor bijkomende kosten
- Verkoop aan consumenten: regels voor levering, levertijd en risico
W
- Warmte meten
- Warmteleverancier: vergunning aanvragen
- Warmtenetten aanmelden
- Warmteovereenkomst
- Warmtetarieven
- Webwinkels: checklist verkoop via internet
- Wederverkoop van energie: contracten en facturen
- Wederverkoop van energie: de regels voor leveren van energie aan kleinverbruikers
- Wederverkoop van energie: klantenservice
- Wederverkoop van energie: klantenwerving
- WMO-zorg: regels voor samenwerking