Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Wederverkoop van elektriciteit en gas

Als wederverkoper van elektriciteit en gas werkt u samen met leveranciers die een energievergunning hebben. Deze samenwerking moet duidelijk zijn voor kleinverbruikers. Bijvoorbeeld als u contracten sluit.

Snel naar:

Ben ik wederverkoper?

U bent wederverkoper van energie in deze situatie:

  • U koopt energie in of u wekt zelf energie op.
  • U heeft geen vergunning voor het leveren van energie.
  • Een leverancier met een energievergunning (vergunninghouder) levert deze energie aan uw kleinverbruikers.

Voorbeeld

U wekt duurzame energie op voor de leden van uw coöperatie. Maar de eisen voor een energievergunning zijn streng. Daarom is het handiger om samen te werken met een vergunninghouder. Uw coöperatie is wederverkoper.

U wilt alleen klanten in een bepaalde regio. Maar met een vergunning heeft u leveringsplicht en moet u in alle regio’s leveren. Daarom kiest u ervoor om alleen klanten te werven en hun contactpersoon te zijn. Het sluiten van het contract en het leveren laat u over aan een vergunninghouder.

Klanten werven

Nieuwe kleinverbruikers moet u uitleggen wat uw rol is als wederverkoper:

  • Stel uzelf voor als wederverkoper. U mag niet doen alsof u de energieleverancier bent.
  • Maak direct duidelijk wie de echte energieleverancier is.
  • Leg uit wat u als wederverkoper doet voor de energieleverancier. Bijvoorbeeld klantenservice.
  • Als u zelf groene stroom opwekt, moet u duidelijk uitleggen dat u deze stroom levert via een energieleverancier. Voegt de leverancier stroom toe uit andere bronnen, dan moet u dit uitleggen.

Zet deze informatie ook duidelijk op uw website. Op uw homepage staat bijvoorbeeld:
‘Wij zijn wederverkoper van energieleverancier A. Wij hebben zelf geen vergunning voor levering van energie. U sluit het energiecontract met A. A levert de energie en stuurt de energierekeningen. Met vragen of klachten kunt u wel bij ons terecht.’

Bij wederverkoop van consumentencontracten moet u consumenten goed informeren. Geef in uw aanbod:

  • uw bedrijfsnaam en vestigingsadres
  • wie de energieleverancier is
  • de belangrijkste kenmerken van het energiecontract zoals de looptijd, opzegtermijn, kosten per week, maand of jaar en het stroometiket van de energieleverancier
  • de prijs van het energiecontract of de berekening van deze prijs
  • uitleg over het recht op bedenktijd
  • uitleg over annuleren en opzeggen

En houdt u aan de consumentenregels voor reclame en verleiden, bijvoorbeeld:

Contracten sluiten

Als wederverkoper mag u energiecontracten aanbieden. En u mag uw logo op het contract zetten. Maar u mag het contract niet zelf sluiten. Dat moet ook blijken uit het contract:

  • Op de 1e pagina staat duidelijk dat de kleinverbruiker het contract sluit met de energieleverancier.
  • In het contract staat uitleg over uw rol als wederverkoper. U bent geen contractpartij.
  • Algemene voorwaarden en bijzondere voorwaarden staan op naam van de energieleverancier.

De energieleverancier is verantwoordelijk als het contract niet voldoet aan de wetten en regels.

Rekening en incasso

Als u dit samen afspreekt, mag u namens de energieleverancier energierekeningen versturen en het geld afschrijven (incasso). Deze rolverdeling moet duidelijk zijn voor de klant. Leg klanten in elk geval uit:

  • dat zij u betalen voor de energie van de energieleverancier
  • dat zij hiermee voldoen aan hun betalingsverplichtingen aan de energieleverancier

De energieleverancier is verantwoordelijk als de rekening niet klopt. Spreek daarom goed af wie wat doet, bijvoorbeeld in een samenwerkingsovereenkomst.

Klantenservice en klachten

U mag de klantenservice verzorgen namens de energieleverancier. En u mag klachten behandelen. Zet dit duidelijk op uw website met het e-mailadres, telefoonnummer en postadres van uw klantenservice.

Als u alleen klantenservice verzorgt, moet ook op uw website staan:

  • dat klanten voor klachten terecht kunnen bij de energieleverancier
  • hoe deze klachtenprocedure werkt
  • hoe snel de energieleverancier reageert op klachten
  • e-mail, telefoonnummer en postadres van de energieleverancier voor klachten

Als u ook klachten behandelt, moet u zich aan deze regels houden:

  • De persoon die de klacht behandelt, was niet zelf betrokken bij de klacht.
  • U behandelt de klacht zo snel mogelijk, maar maximaal binnen 8 weken.
  • U legt uw oplossing of voorstel duidelijk uit en stuurt dit schriftelijk naar de klant.
  • De klachtenprocedure is eenvoudig.

De energieleverancier blijft verantwoordelijk voor de klantenservice en klachtenprocedure. Maak daarom goede afspraken over uw aanpak, bijvoorbeeld in een samenwerkingsovereenkomst.

Bronnen