Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Warmte leveren als warmteleverancier

Als u warmte levert aan verbruikers met een aansluiting van maximaal 100 kilowatt (kW) moet u zich houden aan de Warmtewet. Dit geldt voor alle warmteleveranciers: met en zonder vergunning. Uw belangrijkste plichten op een rij.

Onze volledige uitleg vindt u in de Leidraad Warmtelevering.

Snel naar:

Warmtenet aanmelden

Elk warmtenet moet bij ons bekend zijn. Daarom moet u bij ons uw warmtenet aanmelden.

Vergunning aanvragen

U moet een warmtevergunning aanvragen als u warmte levert aan meer dan 10 verbruikers en u levert meer dan 10.000 GJ warmte per jaar.

Zolang u de vergunning heeft, moet u zich houden aan de vergunningseisen.

Warmtetarieven

U mag niet meer vragen dan de maximale tarieven voor warmte en koude.

Warmteovereenkomst

Geef verbruikers alle verplichte informatie vóórdat u de overeenkomst sluit.

Zet in elk geval in uw aanbod:

  • uw bedrijfsgegevens
  • grootte van de aansluiting (capaciteit) die uw klant krijgt
  • omschrijving van de warmte die u levert, zoals de minimumtemperatuur en maximumtemperatuur
  • hoe u het warmteverbruik meet, bijvoorbeeld via een slimme meter of kostenverdeelsystematiek
  • wat voor installatie uw klant nodig heeft
  • of een afleverset nodig is en of uw klant die bij u moet huren
  • kosten van een nieuwe aansluiting
  • kosten van de warmte die u levert
  • kosten van andere producten en diensten uit uw aanbod, zoals de afleverset
  • looptijd van de warmteovereenkomst en of u het contract automatisch verlengt
  • voorwaarden voor opzeggen, zoals een opzegtermijn of opzegvergoeding
  • betaalmogelijkheden: minimaal 2 keuzes
  • hoe u omgaat met vragen en klachten en bij welke geschillencommissie u bent aangesloten
  • algemene voorwaarden, als u die heeft

Verbruik meten

U mag het verbruik op 3 manieren meten:

  • via een individuele meter
  • via warmtekostenverdelers, kleine metertjes op de radiatoren
  • via een vaste rekensom: de kostenverdeelsystematiek

Uw verbruikers hebben recht op een individuele meter. Als uw verbruiker is aangesloten op of na 25 oktober 2020 heeft uw verbruiker recht op een slimme individuele meter. U hoeft geen individuele meter of slimme individuele meter te plaatsen als u verbruikers in een appartementencomplex of bedrijvencomplex wonen waar dit technisch niet haalbaar is, of te duur. En u kunt dit bewijzen.

Correctiefactoren

Om de kosten eerlijker te verdelen mag u ‘correctiefactoren’ gebruiken voor ruimtes die:

  • een voordelige of nadelige ligging hebben vergeleken met andere ruimtes, bijvoorbeeld op de hoek of midden in het gebouw
  • ‘gratis’ warmte krijgen via leidingen in muren, vloeren en plafonds

Problemen met meten

  • Een individuele meter moet u controleren (ijken) als uw verbruiker hierom vraagt. Ligt het probleem bij u, dan betaalt u de kosten.
  • Warmtekostenverdelers moet u laten onderzoeken door een expert als de verbruiker daarom vraagt. U en de verbruiker beslissen samen welke expert dit onderzoek doet. Als het niet lukt om samen een keuze te maken, dan kunt u of de verbruiker ons vragen om de expert te kiezen. Als het probleem bij u ligt, betaalt u het onderzoek.
  • De kostenverdeelsystematiek moet u laten onderzoeken door een expert als de verbruiker daarom vraagt. U en de verbruiker beslissen samen welke expert dit onderzoek doet. Als het niet lukt om samen een keuze te maken, dan kunt u of de verbruiker ons vragen om de expert te kiezen. U betaalt elk de helft.

Jaarrekening

Stuur minimaal 1 keer per jaar een duidelijke, begrijpelijke rekening. Doet u dit 1 keer per jaar, dan is dit de jaarafrekening.

Hierin moet in elk geval staan:

  • periode waar de rekening over gaat
  • verbruik in die periode
  • kosten van het verbruik, in gigajoule (GJ)
  • vaste kosten voor verwarming, lauw kraanwater, warm kraanwater of koude
  • meetkosten
  • huur afleverset (als u deze verhuurt)
  • aansluitkosten (bij een nieuwe aansluiting)
  • afsluitkosten (bij afsluiting)
  • totale kosten
  • betaalde termijnen (als u termijnbedragen rekent)
  • wat de verbruiker nog moet betalen of terugkrijgt

Geef alle bedragen inclusief btw.

Stuur uw rekening op tijd:

  • De jaarafrekening stuurt u binnen 6 weken na de vorige periode van 12 maanden.
  • De eindafrekening stuurt u binnen 6 weken na het einde van de warmteovereenkomst.

Vergoeding warmtestoring

Voor storingen langer dan 8 uur betaalt u mogelijk een vergoeding warmtestoring.

Storingsregistratie

Houd een storingsregistratie bij. En deel elke storing op een makkelijk vindbare plek, zoals uw website.

Bij storingen langer dan 8 uur publiceert u in elk geval:

  • datum en tijdstip waarop de storing startte
  • storingsduur
  • warmtenet of project waar de storing plaatsvond
  • aantal verbruikers voor wie de warmtelevering stopte

Over storingen korter dan 8 uur publiceert u in elk geval:

  • totaal aantal korte storingen
  • gemiddelde storingsduur

Oneerlijke handelspraktijken

Voorkom oneerlijke handelspraktijken als u contracten verkoopt aan consumenten en kleine ondernemers zoals zzp’ers. U mag hen niet misleiden, of iets verkopen op een agressieve manier.

Bronnen