Kruimelpad

Energieleveranciers

Levering van energie in de bedenktijd

Sluit u contracten af voor levering van water, gas, elektriciteit of stadsverwarming? En doet u dit bijvoorbeeld aan de deur, op straat, via internet of per telefoon? Dan heeft de consument wettelijk 14 dagen bedenktijd.
Hieronder gebruiken we voor water, gas, elektriciteit en stadsverwarming de verzamelnaam ‘energie’.
Het is verstandig de energielevering pas te beginnen na afloop van de bedenktijd. Vraagt de consument u om in de bedenktijd alvast te beginnen? Dan houdt hij bedenktijd tot de 14 dagen zijn afgelopen.

Als de energielevering begint in de bedenktijd

Volg de stappen hieronder.

  1. Zorg dat u kunt bewijzen dat de consument om eerdere levering heeft gevraagd. Vraag bijvoorbeeld om een brief of een e-mail die u kunt bewaren.
  2. Zorg dat de consument weet dat hij moet betalen voor de energie die u alvast levert. En hoeveel hij daarvoor moet betalen.
  3. Vertel de consument wat hij verder moet weten over de bedenktijd.
  4. Begin dan pas met de levering.

Ziet de consument daarna af van levering? Dan moet hij alleen betalen voor de energie die u al heeft geleverd.

Slaat u stap 1, 2 of 3 over? Of komt u daar pas mee nadat u bent begonnen de energie te leveren? En ziet de consument daarna af van levering? Dan hoeft hij niet te betalen. Ook niet voor al geleverde energie.

Wat mag u rekenen voor energie die u in de bedenktijd heeft geleverd?

Moet de consument betalen? De wet zegt dat de vergoeding dan afhangt van de afgesproken prijs. En van wat werkelijk is geleverd. Vindt de consument dat u te veel rekent? Dan moet hij bewijzen dat uw berekening niet klopt.

Verkoopt u via internet?

Zorg dat u ook voldoet aan de aanvullende regels voor verkoop via internet

 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.