Hoe kan ik een aansluiting op een warmtenet krijgen of opzeggen
Hebt u geen aansluiting op een warmtenet, maar wilt u dat wel? Meestal kunt u tegen betaling een aansluiting krijgen op een warmtenet in uw omgeving. Hebt u een alternatief gevonden voor uw warmteaansluiting? En: wilt u de levering opzeggen? Ook dat kan vaak. Er gelden verschillende regels.
Wilt u een aansluiting op een warmtenet? En wordt deze aansluiting niet groter dan 100 Kilowatt? Dan betaalt u eenmalig een bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaalt elk jaar hoe hoog dat bedrag mag zijn.
Mogelijk betaalt u naast het tarief voor een aansluiting ook een zogenaamde ‘dekkingsbijdrage’. Daarmee wil de eigenaar of projectontwikkelaar een deel van de investeringen in de aanleg van het net terug verdienen. Deze kosten horen vaak bij de prijs of huur van een woning of pand en stelt de ACM niet vast.
Let op: Wilt u naast uw warmteaansluiting ook een gasaansluiting? Bijvoorbeeld om te kunnen koken? Dat vraagt u aan bij de regionale netbeheerder voor gas. De netbeheerder is niet verplicht om een gasaansluiting voor u aan te leggen. En bij nieuwbouw krijgt u geen nieuwe gasaansluiting meer.
Hoe zeg ik mijn warmteaansluiting op?
Hebt u een alternatief gevonden voor uw aansluiting op een warmtenet? Laat u bijvoorbeeld uw eigen warmtepomp installeren? Of kiest u voor elektrische verwarming? U kunt uw aansluiting opzeggen. Daarvoor gelden wel een aantal voorwaarden.
Hebt u na 1 juli 2019 een warmteovereenkomst gesloten? Dan kunt u meestal opzeggen. Maar niet wanneer het technisch niet kan. Of als het nadelig is voor andere gebruikers. Dat moet uw leverancier kunnen uitleggen.
Er gelden maximumtarieven voor het laten afsluiten van de warmteaansluiting.
Beëindigt u de leveringsovereenkomst? Dan krijgt u een eindafrekening over uw laatste verbruik. Kijk voor meer informatie over het opzeggen van de aansluiting in uw warmteovereenkomst. Of in de algemene voorwaarden van de overeenkomst met uw warmteleverancier.