Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Ongewenste overstap naar zakelijk energiecontract

Als u ongewenst overstapt, krijgt u een nieuw energiecontract dat u niet wilt. Vaak is zo’n zakelijk contract ongeldig. U kunt het contract dan ongeldig verklaren (vernietigen) via een brief of e-mail.

Snel naar:

Zakelijk energiecontract op woonadres

Een zakelijk energiecontract op uw woonadres is ongeldig als u de energie vooral gebruikt als consument:

  • U bent kleinverbruiker.
  • Het adres waarop u de energie gebruikt, is uw woonadres.
  • U gebruikt de energie vooral privé, bijvoorbeeld voor wonen of hobby’s.

In deze situatie had de energieleverancier u een consumentencontract moeten aanbieden. Ook al heeft u een onderneming. Energieleveranciers horen dit vooraf uit te zoeken.

Gebruikt u de energie vooral zakelijk of twijfelt u, neem dan contact op met een jurist.

Verkoop via telemarketing

Bij telefonische verkoop is een zakelijk energiecontract ongeldig in deze situatie:

Een schriftelijk akkoord is uw toestemming per e-mail of op papier. U zet bijvoorbeeld uw handtekening onder het contract. Of u zegt per e-mail dat u akkoord gaat. Pas daarna is het energiecontract geldig. De verkoper moet het contract dus naar u opsturen of mailen. Zo kunt u rustig uw besluit nemen.

Een bandopname van het telefoongesprek is niet genoeg bewijs voor een energiecontract. Ook al zegt u duidelijk ‘ja’.

Dwaling

In andere situaties kan het zakelijk energiecontract ongeldig zijn omdat u ‘dwaalde’. Dit betekent dat u zich vergiste bij het sluiten van het contract, omdat u verkeerde informatie kreeg:

  • U bent kleinverbruiker.
  • De verkoper gaf u te weinig informatie voor uw beslissing. Of de informatie klopte niet.
  • U had het contract niet gesloten als u wel de juiste informatie had gekregen.

Vraag hierover advies aan een jurist.

Recht op uw oude energiecontract

Als uw contract ongeldig is, moet de energieleverancier uw overstap ongedaan maken:

  • U krijgt uw oude contract terug, met de oude tarieven en voorwaarden.
  • De energierekening betaalt u aan de leverancier van uw oude contract, volgens uw oude tarief.
  • U betaalt geen opzegvergoeding.

Krijgt u het oude contract niet terug, vraag dan schadevergoeding aan de energieleverancier van het ongeldige contract. Vraag hierover advies aan een jurist.

Geschil met energieleverancier

Als de energieleverancier uw contract niet ongedaan maakt (vernietigt), kunt u bezwaar maken via een brief of e-mail:

  • Leg het probleem uit.
  • Vertel wat u van de ander verwacht.
  • Vraag een reactie binnen redelijke termijn, bijvoorbeeld 4 weken.

Ga voor advies naar een jurist. Of dien een klacht in bij de Geschillencommissie Energie Zakelijk.

Houdt een energieleverancier of tussenpersoon zich niet aan de regels, dan ontvangen wij graag een tip of melding.

Bronnen