Mijn energieleverancier wijzigt mijn contract of stopt levering door hoge energieprijzen
De energieprijzen zijn gestegen. Sommige energieleveranciers verhogen daarom hun tarieven. Of willen de levering stoppen. Wat uw rechten zijn, hangt van de situatie af.
Mijn energieleverancier wil de levering stoppen. Mag dat?
Uw leverancier mag de levering van energie niet zomaar stoppen. Alleen in sommige situaties mag hij dit doen. Bijvoorbeeld als u er zelf om vraagt, als u uw rekeningen niet betaalt of als uw contract is afgelopen.
Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de levering willen stoppen? Dit mag dus niet zomaar. Stuur de leverancier een brief of e-mail. Wijs de leverancier erop dat u niet akkoord gaat met het stoppen. Geef aan dat u het huidige contract gewoon door wilt laten lopen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief op ACM ConsuWijzer:
Ik heb een contract met vaste tarieven
Dan mag uw leverancier de tarieven zomaar niet verhogen. U heeft met uw leverancier afgesproken dat u energie krijgt voor een minimale periode van vaak 1 of 3 jaar. En u heeft beloofd een vast bedrag te betalen voor deze levering. Aan deze afspraken zitten u en uw leverancier vast.
Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Dit mag dus niet zomaar. Stuur de leverancier een brief of e-mail. Wijs de leverancier erop dat u niet akkoord bent met het stoppen en dat u het huidige contract gewoon door wilt laten lopen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief op ACM ConsuWijzer:
Ik heb een contract met variabele tarieven
Bij een contract met variabele tarieven mogen de tarieven veranderen. Dit staat in de algemene voorwaarden bij uw contract. Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli. Mag het op een ander moment? Dit hangt af van de algemene voorwaarden van uw contract.
Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Kijk dan in de algemene voorwaarden. Vindt u dat uw leverancier de tarieven nu niet mag verhogen? Stuur dan een brief of een e-mail naar de leverancier en leg uit waarom u het niet eens bent met de prijsverhoging.
Komt u er samen niet uit?
Heeft u de brief gestuurd? En lost de energieleverancier uw klacht niet op? Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.