Kruimelpad

Energiecontracten

Heraansluiting van energie

Is het u niet gelukt om uw energienota op tijd te betalen? En bent u nu afgesloten? U kunt de volgende stappen nemen om ervoor te zorgen dat u weer wordt aangesloten.

Stap 1. Tref een betalingsregeling met uw energieleverancier

Met de meeste energiebedrijven kunt u een betalingsregeling afspreken. U kunt met uw energieleverancier afspreken dat u de schuld in delen terugbetaalt. Uw energieleverancier is niet verplicht om een betalingsregeling met u te treffen. Om een betalingsregeling af te spreken neemt u contact op met uw energieleverancier. U kunt bellen, mailen of een brief sturen.

Kunt u een betalingsregeling treffen met de energieleverancier? Dan wordt u weer aangesloten. Lukt het niet om een betalingsregeling te treffen met de energieleverancier? Ga dan naar stap 2.

Stap 2. Meld u aan bij een schuldhulpverleningsinstantie

U kunt weer op energie worden aangesloten wanneer:

  • u een verzoek hebt gedaan om schuldhulpverlening, of
  • uw openstaande energienota's in een bestaande schuldsaneringsregeling worden opgenomen. Dat gebeurt door een schuldhulpverleningsinstantie.

Hiervoor moet u zich aanmelden bij een schuldhulpverleningsinstantie. Kijk voor meer informatie over hoe u zich kunt aanmelden voor schuldhulpverlening op: www.wsnp.rvr.org Of vraag aan de NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet) welke organisatie in uw gemeente u verder kan helpen.

Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet
(T) 085 - 489 5740
(E) info@volkskrediet.nl
Website www.nvvk.eu 

De schuldhulpverleningsinstantie is niet verplicht om u aan te nemen. Wordt u niet aangenomen? Dan kunt u de rechtbank vragen om in aanmerking te komen voor de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen. De rechtbank beslist of uw verzoek wordt toegewezen. Voor informatie over deze procedure en voor hulp kunt u terecht bij de schuldhulpverleningsinstantie of de gemeente.

Stap 3: Stuur bewijs aan de netbeheerder

Als u stap 2 hebt uitgevoerd, krijgt u daarvan een bewijs. Meestal is dat een brief. In dat bewijs staat dat:

  • u een verzoek hebt gedaan om schuldhulpverlening, of
  • uw openstaande energienota's door de schuldhulpverleningsinstantie in een bestaande schuldsaneringsregeling zijn opgenomen.

Maak een kopie van dit bewijs en stuur dat naar uw netbeheerder. U kunt dan weer worden aangesloten op energie. Maak een afspraak met uw netbeheerder voor heraansluiting.
Komt u niet in aanmerking voor één van deze schuldsaneringsregelingen? Of wilt u geen gebruik maken van deze regelingen? Ga dan naar stap 4.

Stap 4: Betaal openstaande kosten en sluit een nieuw energiecontract af

Betaal de openstaande kosten bij uw energieleverancier. En betaal de heraansluitingskosten aan uw netbeheerder. U moet daarna een nieuw energiecontract afsluiten met een energieleverancier. Omdat u bent afgesloten, heeft uw oude energieleverancier uw oude contract namelijk opgezegd.

Let op: waarborgsom

Gaat u een nieuw contract afsluiten? Dan kan een energieleverancier u vragen een aantal maanden energie vooruit te betalen. We noemen dit een waarborgsom. De energieleverancier vraagt dat om er zeker van te zijn dat u betaalt voor de energie. Niet alle energiebedrijven vragen een waarborgsom. Als u een nieuw energieleverancier belt, kunt u vragen naar deze waarborgsom. Dan weet u waar u aan toe bent.

Let op: leverdatum

Vraag aan de energieleverancier op welke datum zij u energie gaan leveren. De energieleverancier moet uw contract administratief verwerken. Ook moet de energieleverancier aan de netbeheerder doorgeven dat zij u energie gaan leveren. Dit kost tijd. Het kan heel snel gaan: soms start de levering al na 8 dagen. Maar sommige energieleveranciers gaan pas na 6 tot 8 weken leveren. Duurt het te lang voordat een energieleverancier gaat leveren? Ga dan op zoek naar een energieleverancier die u wel snel energie kan leveren.

Let op: U moet wel gewoon uw schuld aan uw oude energieleverancier aflossen! Bent u het niet eens met de energienota? Of hebt u een geschil? Raadpleeg dan een advocaat of juridisch adviseur.

 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.