Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Problemen met uw energierekening

Als kleinverbruiker bent u extra beschermd bij problemen met uw rekening voor stroom en gas. Ook bij een zakelijk contract. Zo gelden er maximale tarieven. En er zijn regels voor het meten van uw verbruik.

Snel naar:

Termijnbedrag te hoog

Het ‘termijnbedrag’ of ‘voorschot’ is het vaste bedrag dat u elke maand vooruit betaalt. Uw energieleverancier mag dit bedrag alleen verhogen met een goede reden.

Een goede reden is bijvoorbeeld:

  • U gebruikt meer energie dan in de afgelopen jaren.
  • De elektriciteitsprijs of gasprijs stijgt. En u heeft een variabel contract of dynamisch contract.
  • De netbeheerkosten stijgen.
  • De energiebelasting stijgt.
  • De btw stijgt.

Is het bedrag te hoog, vraag uw energieleverancier dan naar de reden. Of vraag direct om het termijnbedrag te verlagen. Op een e-mail of brief moet u binnen 4 weken antwoord krijgen.

Berekening termijnbedrag

Uw leverancier berekent het termijnbedrag op basis van een schatting van uw totale energiekosten per jaar.

In de berekening tellen mee:

  • uw verwachte verbruik van stroom en gas, op basis van uw verbruik van de afgelopen jaren
  • de tarieven voor elektriciteit en gas in uw contract
  • netbeheerkosten: periodieke aansluitvergoeding, capaciteitstarief, vastrecht en meettarief
  • belastingen

Jaarafrekening klopt niet

Op uw jaarafrekening moet de volgende informatie staan:

  • uw verbruik in de afgelopen 12 maanden
  • hoeveel u terugleverde via zonnepanelen
  • kosten van uw verbruik: tarief per kWh of m³
  • vaste leveringskosten: tarief per dag of maand
  • netbeheerkosten: aansluitvergoeding, capaciteitstarief, vastrecht en meettarief
  • belastingen
  • uw terugleververgoeding, als u via zonnepanelen meer stroom terugleverde dan u verbruikte
  • hoeveel u al betaalde via de termijnbedragen
  • of u geld terug krijgt, of moet bijbetalen

Als u geld terugkrijgt, ontvangt u dit automatisch op uw bankrekening. Of uw energieleverancier trekt dit af van uw volgende termijnbedrag. Als u moet bijbetalen, krijgt u een extra rekening.

Tarieven elektriciteit en gas

Het tarief per kWh of m³ en het tarief per dag of maand mogen energieleveranciers zelf bepalen. Als wij deze tarieven voor elektriciteit en gas te hoog vinden, bepalen wij een maximaal tarief.

Stapt u over naar een andere energieleverancier met lagere tarieven, dan betaalt u meestal een opzegvergoeding.

Netbeheerkosten

U mag niet meer betalen dan de maximale tarieven netbeheer voor deze kosten:

  • eenmalige aansluitvergoeding, voor een nieuwe aansluiting of het aanpassen van uw aansluiting
  • periodieke aansluitvergoeding, om ervoor te zorgen dat uw aansluiting altijd goed werkt
  • capaciteitstarief, voor het vervoeren van de energie vanaf de bron naar uw aansluiting
  • vastrecht, voor administratiekosten en andere kosten van uw netbeheerder
  • meettarief, voor uw elektriciteitsmeter, gasmeter en het beheren van uw meetgegevens

U betaalt deze bedragen aan uw energieleverancier. Die geeft het geld door aan uw netbeheerder.

Meettarief

Voor het meettarief maakt het niet uit of u een slimme meter heeft of een andere meter.

U betaalt het laagste meettarief met een:

  • elektriciteitsaansluiting tot en met 3x80A
  • gasaansluitingen van G4 of G6

Onder het meettarief vallen geen extra diensten voor slimme meters, zoals een betaalde app.

Belastingen

U betaalt energiebelasting en btw aan de Belastingdienst. Uw energieleverancier zet dit op uw rekening.

De Belastingdienst bepaalt deze tarieven.

Energieverbruik klopt niet

Als u zelf de meterstanden moet doorgeven, bent u verantwoordelijk voor foutjes zoals verkeerd aflezen of een cijfer te veel doorgeven.

Denkt u dat uw meter niet goed werkt, dan kan de netbeheerder uw meter controleren en testen. Dit heet ijken. Als het probleem bij u ligt, betaalt u de kosten voor het ijken.

Fouten bij terugleveren of salderen

Als u stroom teruglevert via zonnepanelen, moet uw energieleverancier dit verrekenen met uw termijnbedrag, of via uw jaarafrekening. Dit verrekenen heet salderen. Op de rekening moet staan:

  • hoeveel energie u verbruikte
  • hoeveel energie u terugleverde
  • hoe vaak uw leverancier saldeert
  • uw terugleververgoeding, als u meer terugleverde dan u verbruikte

Vergoeding stroomstoring

Voor storingen langer dan 4 uur krijgt u een vergoeding stroomstoring van uw netbeheerder. U ontvangt dit bedrag automatisch op uw bankrekening binnen 6 maanden na de storing.

Eindafrekening klopt niet

Als u overstapt of verhuist, krijgt u binnen 6 weken een eindafrekening. Dit is de rekening vanaf uw vorige energierekening tot aan de einddatum van uw contract.

Krijgt u na de eindafrekening een rekening voor een opzegvergoeding, dan hoeft u die niet te betalen. Uw opzegvergoeding moet op de eindafrekening staan. Of op een eerdere rekening.

Betalingsproblemen

Voorkom extra kosten en afsluiting van energie:

  • Vraag een betalingsregeling aan uw energieleverancier. U betaalt de schuld dan in delen.
  • Meld u aan voor schuldhulpverlening bij uw gemeente. Of vraag de rechter om toelating tot de wettelijke schuldsanering (Wsnp). Stuur het bewijs naar uw energieleverancier.

Als u na 3 betalingsherinneringen niets doet, mag de energieleverancier stoppen met het leveren van stroom of gas. Daarna mag uw netbeheerder u afsluiten van het elektriciteitsnet of gasnet.

Afgesloten van stroom of gas

Als de netbeheerder u afsluit, moet u 3 dingen regelen om weer stroom en gas te krijgen:

  • Sluit zo snel mogelijk een nieuw energiecontract bij uw oude, of een nieuwe energieleverancier.
  • Betaal de heraansluitkosten aan uw netbeheerder. Of vraag de netbeheerder om een betalingsregeling voor de heraansluitkosten.
  • Betaal alle openstaande kosten aan uw energieleverancier.

Daarna kan het nog even duren voordat u stroom of gas krijgt. Vraag de leverancier van het nieuwe contract en de netbeheerder of zij u met spoed kunnen helpen.

De energieleverancier mag een waarborgsom vragen voor het nieuwe contract. U betaalt dan een aantal maanden vooruit.

Uitzondering

In de volgende situaties moet uw netbeheerder u zo snel mogelijk weer aansluiten:

  • U heeft een betalingsregeling bij uw energieleverancier. En u houdt zich aan de afspraken.
  • U heeft zich aangemeld voor schuldhulpverlening.
  • U zit in de wettelijke schuldsanering (Wsnp).
  • U heeft een medische verklaring waarin staat dat afsluiting gevaarlijk is voor uw gezondheid. Deze verklaring komt van een andere arts dan uw eigen arts.

U hoeft dan geen nieuw contract te regelen. En u betaalt geen heraansluitingskosten. Openstaande rekeningen moet u nog steeds betalen.

Geschil met energieleverancier of netbeheerder

Probeer er eerst samen uit te komen. Lukt dat niet, stuur dan een klacht naar uw energieleverancier of netbeheerder via een brief of e-mail:

  • Leg het probleem uit.
  • Vertel wat u van de ander verwacht.
  • Vraag een reactie binnen redelijke termijn, bijvoorbeeld 4 weken.

Ga voor advies naar een jurist. Of dien een klacht in bij de Geschillencommissie Energie of de Geschillencommissie Energie Zakelijk. U kunt ons ook een vraag stellen over de regels voor kleinverbruikers.

Bij een geschil met uw netbeheerder kunt u ons vragen om een besluit te nemen.

Houdt een energieleverancier of netbeheerder zich niet aan de regels, dan ontvangen wij graag een tip of melding.

Bronnen