Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Vergoeding stroomstoring en gasstoring

Voor een gemiddelde kleinverbruiker is de vergoeding € 35 voor een stroomstoring of gasstoring van 4 tot 8 uur. Plus € 20 voor elke 4 uur extra storing. Voor grotere aansluitingen is de vergoeding hoger. Netbeheerders maken dit bedrag binnen 6 maanden over.

Snel naar:

Stroomstoring

Soort elektriciteitsaansluiting in ampère (A) Vergoeding voor 4 tot 8 uur storing Vergoeding voor meer dan 8 uur storing
maximaal 3x25 A € 35 € 35 + € 20 voor elke 4 uur extra
3x35A, 3x50A, 3x63A of 3x80A € 195 € 195 + € 100 voor elke 4 uur extra

Gasstoring

Soort gasaansluiting Vergoeding voor 4 tot 8 uur storing Vergoeding voor meer dan 8 uur storing
maximaal 40m³(n) per uur (gasmeter type G4, G6, G10, G16 of G25) € 35 € 35 + € 20 voor elke 4 uur extra
meer dan 40m³(n) per uur (gasmeter type G40 of hoger) € 195 € 195 + € 100 voor elke 4 uur extra

Onderhoud aan elektriciteitsnet of gasnet

U krijgt deze vergoeding niet als uw netbeheerder de stroom of het gas onderbreekt voor ‘geplande werkzaamheden’. Dat is werk dat de netbeheerder zelf inplant, zoals onderhoudswerk.

U moet dit wel op tijd horen, zodat u maatregelen kunt nemen. Bijvoorbeeld het huren van een generator.

Op tijd is:

  • minimaal 3 werkdagen van tevoren als u kleinverbruiker bent
  • minimaal 3 óf 10 werkdagen van tevoren als u grootverbruiker bent, afhankelijk van uw situatie

Krijgt u deze informatie te laat, dan heeft u misschien recht op schadevergoeding. Vraag dit aan een jurist. Of dien een klacht in bij de bij de Geschillencommissie Energie of de Geschillencommissie Energie Zakelijk.

Problemen met uitbetalen

Als verbruiker hoeft u niet om de vergoeding te vragen. De netbeheerder moet dit binnen 6 maanden na de storing overmaken naar uw bankrekening.

Bekijk onze voorbeeldbrief voor consumenten over de compensatievergoeding.

Zakelijk verbruiker

Bent u zakelijk verbruiker, probeer er dan eerst samen uit te komen. Daarna kunt u bezwaar maken via een brief of e-mail aan uw netbeheerder:

  • Leg het probleem uit.
  • Vertel wat u van de ander verwacht.
  • Vraag een reactie binnen redelijke termijn, bijvoorbeeld 4 weken.

Ga voor advies naar een jurist. Of dien een klacht in bij de Geschillencommissie Energie Zakelijk.

Houdt een netbeheerder zich niet aan de regels, dan ontvangen wij graag een tip of melding.

Bronnen