Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Uw rechten als kleinverbruiker van elektriciteit en gas

Als kleinverbruiker bent u beter beschermd door de wet dan een grootverbruiker. Uw energieleverancier moet bijvoorbeeld een vergunning hebben. En u mag niet te veel betalen. Bekijk uw belangrijkste rechten.

Snel naar:

Consument of zakelijk verbruiker

U bent het beste beschermd als u het energiecontract sluit als consument. Consumenten kunnen bijvoorbeeld makkelijker van hun energiecontract af na een ongewenste overstap.

Als u een onderneming heeft, bent u consument in deze situatie:

  • U bent kleinverbruiker.
  • Het adres waarop u de energie gebruikt, is uw woonadres.
  • U gebruikt de energie vooral privé, bijvoorbeeld voor wonen of hobby’s.

Gebruikt u de energie vooral zakelijk, dan bent u zakelijk verbruiker.

Bekijk uw rechten als kleinverbruiker én consument op onze website ConsuWijzer.

Vast, variabel of dynamisch contract

  • Een vast energiecontract heeft een einddatum. En u betaalt een vast bedrag per kWh elektriciteit of per m³ gas. Uw leveringstarief blijft dus hetzelfde, tot aan de einddatum.
  • Een variabel contract heeft geen einddatum. En de prijs per kWh elektriciteit of per m³ gas is variabel. Dit betekent dat uw leveringstarief af en toe verandert. Meestal 2 maal per jaar, op 1 januari en 1 juli, maar het kan ook vaker wijzigen. In de algemene voorwaarden staat hoe vaak en wanneer het tarief verandert.
  • Een dynamisch contract heeft geen einddatum. En de prijs per kWh elektriciteit of per m³ gas is dynamisch. Dit betekent dat uw leveringstarief vaak verandert: per dag voor gas en per uur voor elektriciteit.

Bij een vast contract betaalt u mogelijk een opzegvergoeding als u wilt overstappen voordat de einddatum is bereikt.

Recht op een modelcontract

Als u een energiecontract afsluit, moet u de keuze hebben voor een modelcontract. Dit is een variabel contract, volgens vaste voorwaarden van de overheid. Hierin veranderen de tarieven 2 keer per jaar.

Het modelcontract hoeft niet het voordeligste contract te zijn. U kunt het ook gebruiken om prijzen te vergelijken. Want elke energieleverancier heeft 1 modelcontract.

Multisite-contract

Als u als ondernemer een multisite-contract afsluit, verliest u bepaalde rechten als kleinverbruiker. Uw opzegtermijn mag bijvoorbeeld langer zijn dan 30 dagen. En de opzegvergoeding kan hoger zijn.

U heeft een multisite-contract als uw energiecontract is afgesloten door een vertegenwoordiger van een groep ondernemers, inclusief uzelf. Het contract staat wel op uw naam van uzelf of uw eigen bedrijf.

Voorbeeld

Het hoofdkantoor van uw moederbedrijf sluit 1 contract voor meerdere locaties of vestigingen. Uw winkel hoort hier ook bij.

Een multisite-contract is geldig onder 3 voorwaarden:

  • De meeste afnemers zijn rechtspersoon, of handelen in de uitoefening van een bedrijf.
  • Alle afnemers doen mee via 1 vertegenwoordiger.
  • Alle afnemers gaven de vertegenwoordiger hiervoor toestemming via een machtiging.

Tarieven

Uw energieleverancier moet redelijke tarieven voor elektriciteit en gas vragen. En de netbeheerkosten op uw energierekening mogen niet hoger zijn dan de maximale netbeheertarieven.

Anders kunnen wij ingrijpen.

Enkeltarief of dubbeltarief

Als u kiest voor enkeltarief of dubbeltarief, zit u hieraan vast. Veranderen kan alleen via een nieuw contract. Mogelijk betaalt u dan een opzegvergoeding.

Enkeltarief is mogelijk met elke soort meter. U betaalt dag en nacht dezelfde prijs voor elektriciteit.

Dubbeltarief kan alleen met een digitale meter, zoals een slimme meter. U betaalt verschillende bedragen:

  • normaaltarief op werkdagen van 7:00 uur tot 21:00 óf 23:00 uur
  • daltarief op werkdagen van 21:00 óf 23:00 uur tot 7:00 uur, in het weekend en op feestdagen

De netbeheerder bepaalt wanneer in uw regio de daluren beginnen: om 21:00 of 23:00 uur.

Grijze of groene stroom

In het ‘stroometiket’ ziet u hoe duurzaam een energieleverancier is. Hierin leggen leveranciers uit waar hun stroom vandaan kwam het afgelopen jaar. En of hun bronnen grijs of groen waren. Het stroometiket staat uiterlijk 1 mei op de website van elke energieleverancier. En u krijgt het bij uw jaarafrekening.

Groene stroom komt van:

  • zonnepanelen
  • windmolens
  • waterkrachtcentrales
  • afvalverbranders (biomassa-installaties)

Grijze stroom komt van:

  • kolencentrales
  • gascentrales
  • kernreactoren

Energieleveranciers bewijzen de herkomst van hun stroom met Garanties en Certificaten van Oorsprong van de organisatie VertiCer. De stroom die zij leveren, moet precies kloppen met deze garanties en certificaten. Wij controleren dit.

Aansluiting aanvragen of aanpassen

Het aanleggen, vergroten, verkleinen of laten verwijderen van een kleine aansluiting, vraagt u aan bij uw netbeheerder. Een kleine aansluiting is een:

  • elektriciteitsaansluiting van maximaal 3x80 ampère
  • gasaansluiting van maximaal 40 m³(n) per uur (gasmeter type G4, G6, G10, G16 of G25)

U mag hiervoor niet meer betalen dan de maximale netbeheertarieven voor kleinverbruikers.

Bekijk uw belangrijkste rechten bij een aansluiting op elektriciteit en gas. Op ACM ConsuWijzer vindt u uw rechten als consument met een energieaansluiting.

Afsluiting door betalingsprobleem

Als u een rekening niet betaalt, mag uw energieleverancier uiteindelijk het contract stoppen. Daarna mag uw netbeheerder u afsluiten. Bekijk wat u kunt doen in uw situatie:

Slimme meter

Uw netbeheerder plaatst gratis een slimme meter. Als u dit zelf aanvraagt, zijn de kosten:

  • maximaal € 72,60 voor elektriciteit en gas
  • maximaal € 67,76 voor alleen elektriciteit

Een slimme meter geeft automatisch uw meterstanden door aan de netbeheerder.

U geeft zelf de meterstanden door van een:

  • draaischijfmeter (ferraris-meter)
  • digitale meter die geen meterstanden doorgeeft
  • slimme meter, als u automatisch uitlezen uitzet

Terugleveren en salderen

Als u met zonnepanelen opgewekte stroom wilt terugleveren aan het elektriciteitsnet, moet u dit op 2 plekken doorgeven:

Daarna past uw energieleverancier uw energiecontract aan en start het terugleveren en salderen.

Salderen

Salderen is het tegen elkaar wegstrepen van energie die u zelf opwekt en verbruikt. Bij salderen krijgt u hiervoor hetzelfde tarief per kWh. U verbruikt bijvoorbeeld 3.000 kWh en levert 1.000 kWh terug. Dan betaalt u uiteindelijk voor 2.000 kWh.

Terugleververgoeding

Als uw zonnepanelen meer opwekken dan u verbruikt, blijft er na het salderen nog een hoeveelheid kWh over. Hiervoor krijgt u een terugleververgoeding. U wekt bijvoorbeeld 4.000 kWh op. Maar u verbruikt slechts 3.000 kWh. Dan levert u 1.000 kWh terug aan het elektriciteitsnet.

In uw energiecontract staat de hoogte van uw terugleververgoeding.

Stroomstoring

Als de stroom langer dan 4 uur uitvalt, heeft u recht op een vergoeding stroomstoring.

Opzeggen of overstappen

  • Een opzegvergoeding betaalt u alleen bij een vast contract, onder bepaalde voorwaarden.
  • Uw opzegtermijn is maximaal 30 dagen. Dat betekent dat uw energiecontract nog 1 maand doorloopt vanaf de dag na uw opzegging.
  • Een ongewenste overstap kunt u soms ongedaan maken.

Geschil met energieleverancier of netbeheerder

Probeer er eerst samen uit te komen. Daarna kunt u bezwaar maken via een brief of e-mail aan uw energieleverancier of netbeheerder:

  • Leg het probleem uit.
  • Vertel wat u van de ander verwacht.
  • Vraag een reactie binnen redelijke termijn, bijvoorbeeld 4 weken.

Ga voor advies naar een jurist. Of dien een klacht in bij de Geschillencommissie Energie of de Geschillencommissie Energie Zakelijk. U kunt ons ook een vraag stellen over de regels voor kleinverbruikers.

Houdt een energieleverancier of netbeheerder zich niet aan de regels, dan ontvangen wij graag een tip of melding.

Bronnen