Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Annuleren en opzeggen

Geef consumenten vóór de koop alle verplichte informatie over het annuleren of opzeggen van uw dienst. En houd u aan de regels voor bijvoorbeeld de opzegtermijn, opzegvergoeding en stilzwijgend verlengen.

Snel naar:

Abonnement of leveringscontract opzeggen

Geef vóór de koop alle verplichte informatie over opzeggen:

  • recht op bedenktijd (behalve als u in een winkel verkoopt)
  • wat de vaste looptijd is, bijvoorbeeld 1 jaar
  • hoelang de opzegtermijn is, bijvoorbeeld 1 maand
  • of het contract na de vaste looptijd automatisch stopt, of stilzwijgend verlengt

Bijvoorbeeld bij een abonnement op een weekblad, de glazenwasser of de sportschool. Of bij een energiecontract of onderhoudscontract.

Vaste looptijd

Dit is maximaal 1 jaar voor abonnementen en leveringscontracten die u levert aan consumenten.

Langer mag, als u kunt bewijzen dat dit redelijk is. Bijvoorbeeld als u hiervoor een grote investering moet doen. Of u geeft de mogelijkheid om gratis op te zeggen na 1 jaar.

Uitzondering

Voor telecomabonnementen is een vaste looptijd van maximaal 2 jaar toegestaan.

1 maand opzegtermijn

Na de vaste looptijd mogen consumenten altijd opzeggen, met een maximale opzegtermijn van 1 maand. U mag het contract dan maximaal 1 maand laten doorlopen vanaf de opzegdatum.

Uitzondering

Voor kranten en tijdschriften die minder dan 1 keer per maand verschijnen is 3 maanden opzegtermijn toegestaan.

Manier van opzeggen

Consumenten mogen in elk geval:

  • schriftelijk opzeggen, bijvoorbeeld via een brief, webformulier of per mail
  • op dezelfde manier opzeggen als zij het contract sloten, bijvoorbeeld telefonisch of aan de balie

Opzegvergoeding

Als uw klant opzegt tijdens de vaste looptijd, mag u een opzegvergoeding rekenen. Dit wordt ook wel opzegboete of annuleringskosten genoemd.

Uitzondering

U mag geen opzegvergoeding rekenen als consumenten eerder willen stoppen door een probleem. En dit is uw schuld. U levert bijvoorbeeld niet zoals beloofd. Zij mogen dan het contract ontbinden en een schadevergoeding eisen.

Stilzwijgend verlengen

Als de vaste looptijd voorbij is, mag u stilzwijgend verlengen. U laat het abonnement of leveringscontract dan doorlopen:

  • tot de consument opzegt (verlenging voor onbepaalde tijd)
  • tot een bepaalde einddatum zolang de consument niet opzegt (verlenging voor bepaalde tijd)
  • tot de consument akkoord gaat met een nieuw contract

Uitzondering

  • Proefabonnementen op kranten en tijdschriften moet u stoppen op de einddatum.
  • Kranten en tijdschriften mag u maximaal 3 maanden stilzwijgend verlengen.

Voorkom misleiding en geef duidelijk aan of u het contract verlengt, of dat u een nieuw contract aanbiedt.

Pakketreis annuleren

In de regels voor pakketreizen staat wat u moet vertellen over annuleren, wanneer annuleren is toegestaan en hoe u dit doet.

Voor pakketreizen geldt geen recht op bedenktijd.

Andere diensten annuleren

Geef alle verplichte informatie over annuleren:

  • recht op bedenktijd (behalve als u in een winkel verkoopt)
  • hoelang consumenten aan het contract vastzitten of op welke datum het geldig is
  • wanneer en hoe consumenten kunnen annuleren

Bijvoorbeeld bij opdrachten, klussen, verhuur en bij verkoop van tickets.

Voorwaarden voor annuleren

U bepaalt zelf onder welke voorwaarden consumenten mogen annuleren, bijvoorbeeld:

  • een annuleringstermijn
  • redelijke annuleringskosten voor werk dat al is gedaan, besteld materiaal of verlies aan inkomsten

Zet dit in uw algemene voorwaarden (als u die heeft).

Uitzondering

Als u de dienst niet goed levert, hoeven consumenten niet te annuleren. U moet dan het probleem oplossen. Anders mogen zij de overeenkomst ontbinden. Als u schuld heeft, kunnen zij ook een schadevergoeding eisen.

Bronnen