Kruimelpad

Ik verkoop via een online platform. Hoe word ik beschermd?

Verkoopt u als ondernemer uw producten of diensten aan consumenten via een online platform? Bijvoorbeeld kleding of maaltijden? Of biedt u een app aan via een appstore? Dan moet het online platform zijn algemene voorwaarden voor u toegankelijk, duidelijk en transparant maken. Ook moet u eenvoudig een klacht kunnen indienen.

Biedt u als ondernemer diensten of goederen aan op een online platform? Bijvoorbeeld speelgoed, boeken of maaltijdbezorging? In de algemene voorwaarden van het platform moet onder meer staan:

  • Hoe de volgorde van de zoekresultaten is opgebouwd. Zoekt de consument een product of een dienst op via het platform? Dan verschijnen de zoekresultaten in een bepaalde volgorde. Het platform moet u duidelijk vertellen welke zaken deze volgorde be├»nvloeden. Kunt u een plaats bovenaan kopen? Dan vertelt het platform in de voorwaarden hoe u hogere plek kunt kopen.
  • Wat het platform met uw gegevens doet. Het platform moet aangeven welke soort gegevens hij heeft en wat hij ermee doet. Bijvoorbeeld of hij uw verkoopcijfers gebruikt om zelf producten aan te bieden. Daarnaast moet hij aangeven welke soort gegevens u zelf kunt inzien en of hij uw gegevens aan anderen doorgeeft.
  • Verkoopt het platform zijn eigen producten of diensten? Dan moet hij vertellen of hij zijn eigen producten anders behandelt ten opzichte van uw producten.
  • Beperkt het platform hoe en waar u uw producten of diensten op andere plekken aanbiedt? Dan vertelt hij dit in de algemene voorwaarden. Hij legt ook uit waarom hij deze beperkingen oplegt. Denk bijvoorbeeld aan uitleg over de voorwaarde dat u nergens goedkoper mag verkopen dan op het platform.
  • Waar u buiten de rechter om met uw klacht terechtkunt. Grote platforms moeten in hun algemene voorwaarden minstens 2 onafhankelijke en neutrale klachtenbemiddelaars aanwijzen. Daarnaast moeten grote platforms een interne klachtenprocedure hebben. Let op, kleine platforms hoeven geen bemiddelaars aan te wijzen en ook geen interne klachtenprocedure te hebben. Een platform is klein als er minder dan 50 personen werken en de jaaromzet minder is dan 10 miljoen euro.

Fieldset and label

Heeft deze informatie u geholpen?
 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.