Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Eerlijke handel in de landbouw

Bent u leverancier van landbouw- of voedingsproducten? En levert u aan grote afnemers? Zij moeten u op tijd betalen en mogen afspraken met u niet zomaar veranderen. Houdt uw afnemer zich niet aan de regels? Meld dit bij ons. Wij overleggen dan met u.

Snel naar:

Uw rechten als kleinere leverancier of producent

Leveranciers en producenten van landbouw- en voedingsproducten verkopen vaak aan veel grotere afnemers. Verkoopt u uw landbouw- of voedingsproducten aan grote afnemers? Zoals een supermarkt, groothandel of inpakstation? De wet beschermt u als uw omzet kleiner is dan die van uw afnemer volgens dit overzicht: 
 

Leverancier met een omzet van Heeft bescherming tegen een afnemer met een omzet van
Minder dan 2 miljoen euro Meer dan 2 miljoen euro
Tussen de 2 miljoen en 10 miljoen euro Meer dan 10 miljoen euro
Tussen de 10 miljoen en 50 miljoen euro Meer dan 50 miljoen euro
Tussen de 50 miljoen en 150 miljoen euro Meer dan 150 miljoen euro
Tussen de 150 miljoen en 350 miljoen euro Meer dan 350 miljoen euro

Het gaat om de totale omzet van het bedrijf of van het concern waar het bedrijf bij hoort. Wij kunnen de omzet van uw afnemer vaststellen.

Valt uw situatie hieronder? Dan heeft u bescherming tegen oneerlijke handelspraktijken die:

Leveranciers en producenten

  • boeren
  • tuinders
  • vissers
  • verwerkers wanneer zij doorverkopen
  • zuivelfabrieken
  • sierteeltproducenten
  • producentenorganisaties
  • leveranciersorganisaties
  • brancheorganisaties
  • verenigingen van leveranciers
  • groot- of tussenhandelaren wanneer zij aan de detailhandel leveren

Buitenlandse leveranciers kunnen bij ons ook een melding doen over Nederlandse afnemers.

Afnemers

  • verwerkers wanneer zij inkopen
  • inpakstations
  • supermarkten
  • groot- of tussenhandelaren wanneer zij inkopen

Nederlandse leveranciers kunnen bij ons ook een melding doen over buitenlandse afnemers.

Producten

De landbouw- en voedingsproducten waar de rechten voor gelden staan in bijlage I van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. De rechten gelden als u deze producten levert. En als u levensmiddelen levert waarin deze producten zijn verwerkt.

Bij bederfelijke producten heeft u extra bescherming. Bederfelijk zijn landbouw- en voedingsproducten die binnen 30 dagen na de oogst, productie of verwerking misschien niet meer geschikt zijn voor de verkoop. Er bestaat geen lijst van precieze producten. Het kan bijvoorbeeld gaan om:

  • verse groenten en vers fruit
  • voorgesneden groenten
  • verse vruchtensappen
  • koelverse maaltijden
  • broodbakkerij- of banketbakkerijproducten die binnen 24 uur moeten worden gegeten
  • verse zuivel- en eierproducten
  • vers vlees en verse vleeswaren
  • verse vis
  • producten met een uiterste consumptiedatum (TGT: te gebruiken tot) van minder dan 30 dagen

Verboden gedrag van afnemers

Uw afnemer mag nooit:

  • eenzijdig of met terugwerkende kracht contracten en voorwaarden wijzigen
  • u later betalen dan na 30 dagen na de afgesproken betaaldatum voor bederfelijke producten
  • u later betalen dan na 60 dagen na de afgesproken betaaldatum voor niet-bederfelijke producten
  • een bestelling van bederfelijke producten korter dan 30 dagen van tevoren annuleren
  • u dwingen om te betalen voor de verspilling van producten
  • weigeren om afspraken schriftelijk vast te leggen
  • u laten betalen voor:
    • zaken die geen verband houden met de verkoop van de producten
    • bederf en verlies nadat u de producten heeft geleverd
    • onderzoek naar klachten van klanten
  • onrechtmatig bedrijfsgevoelige informatie van u krijgen, gebruiken en/of openbaar maken
  • (dreigen met) vergeldingsacties, bijvoorbeeld producten uit de verkoop halen of de hoeveelheid bestelde producten verlagen

Verboden, tenzij samen afgesproken

Uw afnemer mag dit alleen doen als u dat samen vooraf duidelijk schriftelijk heeft afgesproken:

  • onverkochte producten aan u terugsturen en/of verwijderen (bijvoorbeeld uit de schappen) zonder te betalen voor die producten
  • vergoedingen vragen voor:
    • kosten voor opslaan, tonen of opnemen in het assortiment, of voor aanbieden op de markt
    • kosten van promotie, zoals marketing, reclame of uitstalling in winkels
    • kortingen op de producten uit promotieacties
    • kosten van het personeel voor de inrichting van de ruimten waar uw producten staan

Een korte uitleg ziet u ook in onze video:

Oneerlijke handelspraktijken in de landbouw

Laden
00:00
00:00

Krijgt u wel eens te laat betaald? 
Is uw contract zonder overleg gewijzigd?
Of is uw order op het laatste moment geannuleerd?
De Wet OHP Landbouw beschermt tegen oneerlijke handelspraktijken en versterkt uw positie als voedselleverancier. 
Wat mag volgens deze wet niet meer?
Onder andere dit:
Het te laat betalen voor geleverde producten
Het eenzijdig wijzigen van uw contract
Het op het laatste moment annuleren van een order
 
De Autoriteit Consument & Markt, de ACM, handhaaft de wet. 
 
Denkt u dat uw afnemer zich niet aan de regels houdt? Dan kunt u dat melden bij de ACM. Ook anoniem.
De ACM kan optreden als afnemers zich niet aan de regels houden.

Acties als uw afnemer de regels overtreedt

Melding doen

Doet uw afnemer iets wat verboden is? U kunt hem daarop aanspreken.

U kunt ook bij ons een melding doen. Dit kan ook samen met anderen via een producentenorganisatie, brancheorganisatie of vereniging van leveranciers. Uw naam en die van de andere leveranciers of producenten zijn dan niet meteen bij ons bekend. Alleen de naam van de organisatie of vereniging.

Als u ons tipformulier gebruikt, kies dan in het menu voor Landbouw: oneerlijke handelspraktijken.

Wilt u uw naam afschermen, omdat u risico’s voorziet? Bel dan alleen via 070 722 2500 onze Inlichtingeneenheid. Uw persoonsgegevens blijven bij de medewerkers van de Inlichtingeneenheid.

Wij bespreken eerst met u wat u zelf kunt doen of wat wij kunnen doen. Wij nemen niet meteen contact op met uw afnemer.

Officiële klacht

Wilt u dat wij onderzoek doen en een besluit nemen? Vul dan ons klachtformulier in. U kunt dit als leverancier of producent doen, en ook als organisatie of vereniging. Wij laten u weten wat wij met uw klacht doen.

Geschillencommissie

U kunt ook terecht bij De Geschillencommissie. Dit kan naast uw melding bij ons. De Geschillencommissie doet een uitspraak waar u en uw afnemer zich aan moeten houden. En kan een schadevergoeding toekennen.

Bronnen

Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen