Kruimelpad

Klachten telecom

Eenzijdige wijziging abonnementsduur zakelijk abonnement

Uw aanbieder heeft de abonnementsduur heeft gewijzigd. Terwijl u daar niet mee hebt ingestemd. Mag dat zomaar?

De abonnementsduur wijzigen? Niet zonder uw toestemming.

De abonnementsduur is een heel belangrijk onderdeel van uw abonnement. Daarom vindt de ACM dat de aanbieder dit niet zonder uw toestemming mag wijzigen. Geeft u geen actieve toestemming? Dan mag de aanbieder uw abonnementsduur niet wijzigen.

Let op: deze regels van de ACM gelden vanaf september 2016.

Wanneer mag mijn aanbieder wel de abonnementsduur wijzigen?

Uw aanbieder mag de abonnementsduur wijzigen als hij aan de volgende voorwaarden heeft voldaan:

  • In het abonnement moet staan dat de aanbieder uw abonnement mag wijzigen. 
  • Uw aanbieder moet u de wijziging minimaal een maand van tevoren per brief of e-mail laten weten.
  • Uw aanbieder moet u laten weten dat u zonder bijkomende kosten uw abonnement kunt opzeggen. En op welke wijze u kunt opzeggen.
  • Ten slotte mag uw aanbieder de abonnementsduur pas wijzigen als u hiervoor toestemming geeft. Heeft u geen toestemming gegeven? Dan mag de aanbieder uw abonnementsduur niet wijzigen.

Heeft uw aanbieder de duur van uw abonnement vóór september 2016 gewijzigd?

Dan kunt u geen beroep doen op deze regels van de ACM. Toen bestonden deze regels niet. Maar ook in deze situatie kunt u bezwaar maken tegen de wijziging van de abonnementsduur. Let daarbij op het volgende:

Hebt u van tevoren geen bericht van de aanbieder ontvangen?

De aanbieder moet bewijzen dat u het bericht hebt ontvangen.

Hebt u wel een bericht gekregen? En hebt u hierop niet of te laat gereageerd?

Dan kan dit niet altijd als instemming gezien worden. Alleen de rechter kan in uw situatie beoordelen of deze wijziging wel of niet geldig is. Wilt u een op uw situatie toegespitst advies? Dan raden wij u aan naar een juridisch adviseur te gaan. Zoals een advocaat of een rechtsbijstandverzekeraar.

Wat kunt u doen?

  • Neem eerst contact op met de klantenservice van uw aanbieder. Geef aan dat u niet hebt ingestemd met het wijzigingen van uw contractduur. Weigert uw aanbieder om u kosteloos en met behoud van telefoonnummer te laten overstappen? Dan kunt u het volgende doen:
  • Schrijf uw aanbieder een brief. Leg uit waarom u het niet mee eens bent met deze wijziging. Geef aan dat u niet hebt ingestemd met het wijzigingen van de duur van uw abonnement.  Heeft deze wijziging na augustus 2016 plaatsgevonden? Dan kunt u uw aanbieder op de beleidsregels van de ACM wijzen.

Gaat u al binnenkort overstappen naar een nieuwe aanbieder? En kunt u uw telefoonnummer niet meenemen? U kunt overwegen om de afkoopsom onder protest te betalen. Leg in uw klachtbrief uit dat u betaalt omdat u anders uw telefoonnummer niet kunt meenemen. Bij de betaling schrijft u "Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten".

Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt. En vertel dat u de ACM over uw klacht informeert.

U kunt gebruik maken van onze voorbeeldbrief:

Biedt dit geen oplossing? Dan kunt u juridisch advies vragen bij bijvoorbeeld uw rechtsbijstandverzekeraar. Of schakel een juridisch adviseur in.

Meer weten?

Ga voor meer informatie naar de Beleidsregels kosteloos beëindigingsrecht van telecomovereenkomsten. 

 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.