Zoek in publicaties
101 resultaten gevonden
-
Consument profiteert niet maximaal van olieprijsdalingen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een onderzoek gedaan naar de doorwerking van olieprijzen in benzineprijzen. Daaruit blijkt dat pomphouders olieprijsstijgingen sneller doorvoeren in de benzineprijs dan olieprijsdalingen. Beeldend wordt dit ook … -
ACM ondersteunt conclusies onderzoek effectiviteit verbod misbruik machtspositie
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft onderzoek laten doen naar de effectiviteit van artikel 24 van de Mededingingswet. Dit artikel verbiedt dominante ondernemingen om misbruik te maken van hun economische machtspositie. Het … -
Blog Paul de Bijl: Een nieuwe fase voor mededingingstoezicht
Nederland kwam van ver toen de Mededingingswet (Mw) in 1998 van start ging. Dat is de opvolger van de Wet economische mededinging, met nieuwe regels over concurrentieafspraken, dominante marktposities en concentratietoezicht. Verstrekkend, want ooit waren … -
Blog Paul de Bijl: Hoge prijzen: eerste hulp en preventie
De media staan er vol mee: hoge prijzen. Zoals voor energie. Wat is daaraan te doen? En op welk moment? Dat hangt af van het onderliggende probleem. Laat ik drie – fundamenteel verschillende – oorzaken langslopen. 1. Externe schokken en tekorten Ten … -
Ex-post onderzoek in fusiezaken
Mededingingsautoriteiten kunnen achteraf de effecten van fusies op bijvoorbeeld prijs of kwaliteit meten met zogenoemde ex-postonderzoeken. Daarmee kunnen ze waardevolle inzichten krijgen over de impact van eerdere fusies. Die inzichten verbeteren het … -
Blog Paul de Bijl: Politieke macht van grote bedrijven is groter dan gedacht
We schrijven 1889. Senator John Sherman uit Ohio schrijft in zijn werkkamer aan een wet die een jaar later zijn naam gaat dragen. Zijn maatje Senator George Hoar uit Massachusetts stapt binnen en ze raken in gesprek over de macht van grote bedrijven. Zij … -
Onderzoek onder consumenten naar prijsvermelding in de reisbranche
De ACM heeft samen met de ANWB, Belvilla en Europarcs onderzoek gedaan onder consumenten hoe reisaanbieders prijzen op hun website goed kunnen tonen. Deze bedrijven hebben in overleg met gedragsdeskundigen van de ACM klantonderzoek en A/B onderzoek … -
Agro-Nutri Monitor 2022: prijsvorming van voedingsmiddelen en de aankoopmotieven van biologische producten
Deze derde Agro-Nutri Monitor beschrijft de prijsvorming in de keten, van boer tot de Nederlandse supermarkt. Daarnaast maakt de monitor inzichtelijk welke problemen bij de prijsvorming de verduurzaming van de ketens belemmeren. De monitor heeft de … -
ACM gaat werking grondmarkt voor woningbouw nader onderzoeken
De werking van de grondmarkt heeft gevolgen voor de markt voor woningbouw. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar de grondmarkt. Bij een eerste verkenning in opdracht van de ACM stelt de onderzoeker prof. dr. Erwin van der Krabben … -
De werking van de grondmarkt: Gevolgen voor woningbouw en woningmarkt
In opdracht van de ACM heeft Erwin van der Krabben, hoogleraar Gebiedsontwikkeling aan de Radboud Universiteit, de werking van de grondmarkt en de invloed daarvan op de woningbouwproductie in kaart gebracht. In het rapport wordt op basis van …
- 1
- 2
- 3
- …
- 11
- Volgende pagina