Acm.nl uses cookies to analyze how the website is used, and to improve the user experience. Read more about cookies

Ik verkoop via een online platform of sta op een zoekmachine. Wat zijn mijn rechten?

Verkoopt u als ondernemer uw producten of diensten aan consumenten via een online platform? Bijvoorbeeld kleding of maaltijden? Biedt u een app aan via een appstore? Of heeft u een bedrijfswebsite die via online zoekmachines te vinden is? Dan geeft de wet u rechten waardoor het gedrag van online platforms en zoekmachines voorspelbaarder voor u wordt.

Online platforms en zoekmachines moeten u als ondernemer vertellen wat ze van u verwachten, maar ook wat uw rechten zijn. Deze informatie moet makkelijk voor u beschikbaar zijn. Online platforms moeten deze informatie in de algemene voorwaarden zetten. Zoekmachines moeten dit vermelden op een openbare plek die eenvoudig te vinden is.

Platforms en zoekmachines moeten u informatie geven over:

  • Hoe de volgorde van de zoekresultaten tot stand komt. Zoekt de consument een product of een dienst? Dan verschijnen de zoekresultaten in een bepaalde volgorde. Het platform of de zoekmachine moet u duidelijk uitleggen welke belangrijkste factoren deze volgorde bepalen. Kunt u hoger in de zoekresultaten komen door te betalen? Dan moet het platform of de zoekmachine uitleggen hoe u dit kunt doen.
  • Of het platform of de zoekmachine uw aanbod anders behandelt dan het eigen aanbod. Verkoopt het platform ook zijn eigen producten of diensten op het platform? Of biedt de zoekmachine ook eigen websites aan via de zoekmachine? Dan moeten ze vertellen of ze hun eigen aanbod anders behandelen dan uw aanbod. Een platform moet ook uitleggen wat de redenen daarvoor zijn.

Platforms moeten u informatie geven over:

  • Wat het platform met uw gegevens doet. Het platform moet aangeven welke soort gegevens hij heeft en wat hij ermee doet. Bijvoorbeeld of hij uw verkoopcijfers gebruikt om zelf producten aan te bieden. En of hij uw gegevens aan anderen doorgeeft.
  • Tot welke gegevens u toegang krijgt. Denk aan persoonsgegevens of reviews. Het platform moet aangeven welke gegevens u kunt inzien. En onder welke voorwaarden u toegang krijgt.
  • Of er beperkingen zijn als u uw producten of diensten ook op andere websites aanbiedt. Beperkt het platform hoe u uw producten of diensten op andere plekken aanbiedt? Dan vertelt hij dit in de algemene voorwaarden. Hij legt ook uit waarom hij deze beperkingen oplegt. Denk bijvoorbeeld aan uitleg over de voorwaarde dat u uw producten op uw eigen website niet goedkoper mag aanbieden dan op het platform.
  • Waar u met uw klacht terechtkunt. Online platforms moeten in hun algemene voorwaarden minstens 2 onafhankelijke en neutrale klachtenbemiddelaars aanwijzen en een interne klachtenprocedure hebben. Dit houdt in dat u bijvoorbeeld via een mail of een brief een klacht kunt indienen bij het platform. Het platform moet uw klacht gratis en binnen een redelijke termijn behandelen en u de beslissing laten weten. Let op: deze verplichtingen gelden niet voor kleine online platforms. Een online platform is klein als er minder dan 50 personen werken en de jaaromzet minder is dan 10 miljoen euro.