Breadcrumb

Reporting spam to ACM

Meld uw spam - formulier

Algemene vragen

Via dit formulier kunt u in een paar stappen een klacht over een spambericht bij de Autoriteit Consument & Markt indienen.

Gaat uw melding om een e-mail?
Let op: voor een bruikbare melding van spam per e-mail is het nodig om het e-mailbericht lokaal op te slaan en dan te uploaden. Op tablets en mobiele telefoons kan dit doorgaans niet. Ga daarom voor een bruikbare spammelding verder op een desktop of laptop.

 
Wat voor bericht heeft u ontvangen?
 
Heeft u het bericht ontvangen op een zakelijk adres of nummer?
 
 
Waar maakt de verzender reclame voor met het bericht? (Er zijn meerdere antwoorden mogelijk.)
 
Welke actie wordt er van u gevraagd? (Er zijn meerdere antwoorden mogelijk.)
 
Waarom klaagt u over het bericht? (Er zijn meerdere antwoorden mogelijk.)
 
Waarom vindt u dat u oneerlijk behandeld bent? (Er zijn meerdere antwoorden mogelijk. Geef aan welke situatie op uw klacht van toepassing is)
 
ACM kan alleen Nederlandse spam aanpakken. Waarom denkt u dat het bericht uit Nederland afkomstig is? Selecteer de criteria waaraan het bericht volgens u voldoet (één of meerdere antwoorden mogelijk).
Explanation

Explanation

CloseMet uw antwoorden kan ACM de herkomst van het bericht vast stellen. Indien het niet om een Nederlands bericht gaat, kan ACM de zaak overdragen aan een buitenlandse autoriteit.
 
Heeft u de verzender ooit toestemming gegeven om aan u berichten te sturen?
 
Biedt het bericht de mogelijkheid om u af te melden?
 

Zakelijk adres of nummer

U heeft aangegeven dat u het spambericht ontvangen heeft op een zakelijk adres of nummer.
 
 
Heeft u dit bericht ontvangen op een e-mailadres of telefoonnummer dat u of uw werkgever bekend heeft gemaakt en dat speciaal is bestemd voor het ontvangen van ongevraagde berichten?
 
Heeft u of uw werkgever aangegeven meer informatie over dit onderwerp te willen ontvangen?
 
Uw spamklacht kan niet in behandeling worden genomen

U hebt aangegeven dat het bericht gaat over een onderwerp waar u als ondernemer meer informatie over wilt ontvangen. In dat geval is het bericht dat u heeft ontvangen geen spam. ACM kan uw klacht daarom niet gebruiken in een onderzoek. Wanneer u wèl een bericht ontvangt dat ongevraagd komt, hoort ACM dat graag van u. Gebruik dan opnieuw het formulier op deze website. Het is mogelijk dat u oneerlijk bent behandeld door de verzender, maar dat het bericht niet als spam wordt beoordeeld. Dan kunt u een klacht indienen bij Consuwijzer.nl.


(https://www.consuwijzer.nl/hoe-dien-ik-een-klacht-in).
Uw spamklacht kan niet in behandeling worden genomen

Het spamverbod is niet van toepassing op berichten waar u zichzelf voor aangemeld heeft. U heeft aangegeven dat u het spambericht ontvangen heeft nadat u toestemming heeft gegeven en dat de verzender u de mogelijkheid biedt om u af te melden van de berichten. Het is mogelijk dat u oneerlijk bent behandeld door de verzender. Dan kunt u een klacht indienen bij Consuwijzer.nl.

(https://www.consuwijzer.nl/hoe-dien-ik-een-klacht-in).