Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Nummerbehoud

U heeft een zakelijk telefoonabonnement en u wilt overstappen met behoud van uw telefoonnummer. Wij leggen u uit wanneer u uw telefoonnummer kunt meenemen. En wat u kunt doen als u een klacht heeft over nummerbehoud.

Snel naar:

Recht op nummerbehoud

U heeft recht op nummerbehoud als u naar een andere aanbieder overstapt. Of als u van abonnement wisselt bij dezelfde aanbieder. De bestemming van uw telefoonnummer moet wel hetzelfde blijven. Een mobiel nummer kan dus alleen mee naar een mobiel abonnement. En een vast nummer kan alleen mee als u binnen dezelfde regio met het zelfde netnummer blijft. U mag ook overstappen met nummerbehoud als uw abonnement nog niet is afgelopen.

Nummerbehoud aanvragen

U vraagt nummerbehoud aan bij uw nieuwe aanbieder. U kunt uw aanvraag tot één maand na het einde van uw abonnement doen. De nieuwe aanbieder regelt dit met uw oude aanbieder. Uw oude aanbieder mag deze aanvraag niet weigeren. De oude en de nieuwe aanbieder zorgen voor een snelle overdracht, zodat u kunt bellen op de datum die u met de nieuwe aanbieder heeft afgesproken. U moet in ieder geval binnen 1 dag na de overstap kunnen bellen.

Meerdere telefoonnummers meenemen

U bepaalt zelf hoeveel telefoonnummers u meeneemt. U kunt al uw nummers meenemen. Of een deel ervan. Ook kunt u uw nummers meenemen naar verschillende aanbieders.

Regels voor nummerhouders

U bent nummerhouder als u uw telefoonnummer rechtstreeks van ons heeft gekregen. En niet van uw telecomaanbieder. Bijvoorbeeld een 0900-, 0906-, 0909-, 0800- of een 088-nummer. Als nummerhouder kunt u het nummer meenemen wanneer u wilt. De aanbieder moet hieraan meewerken. Ook als uw abonnement langer dan een maand geleden is beëindigd.

Kosten nummerbehoud

Uw aanbieder mag geen geld vragen voor het meenemen van uw nummer naar een andere aanbieder. Maar hij mag wel een opzegboete vragen als u voor het einde van uw abonnement weggaat. Dit zijn meestal de resterende maandbedragen. Maar dit kan ook een hoger bedrag zijn, kijk dus goed in uw contract naar de voorwaarden.

Klacht over nummerbehoud

Gaat er iets mis met het nummerbehoud? Neem dan contact op met de nieuwe aanbieder en probeer samen een oplossing te vinden. De oude aanbieder zorgt ervoor dat u kunt bellen, totdat de nieuwe aanbieder het probleem heeft opgelost. Dit geldt niet als uw oude abonnement al is geëindigd en u pas daarna nummerbehoud heeft aangevraagd.

Als u er samen niet uit komt, dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op! Is uw abonnement zonder uw schriftelijke toestemming overgenomen door een andere aanbieder? Bekijk dan wat u kunt doen bij een ongewenste overstap.

Bronnen