Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

OPTA beschikt niet over de vaste nummers achter dure 0900-nummers

OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, wordt de laatste tijd steeds vaker gebeld door consumenten die het (goedkopere) vaste nummer achter een duur 0900-nummer opvragen. Op diverse websites en internetfora circuleert het bericht dat OPTA deze informatie zou hebben en zou verstrekken aan consumenten. Dit bericht is onjuist: OPTA beschikt niet over deze informatie. Consumenten kunnen dus niet bij OPTA terecht om een alternatief voor het informatienummer te achterhalen.

Klachten over de hoogte van het minuuttarief van een 0900-nummer
Als consumenten klachten hebben over de kosten voor het bellen naar het 0900-nummer, dan adviseert OPTA deze klachten bij het betreffende bedrijf in te dienen. Een bedrijf is vrij om te kiezen op welke wijze het bereikbaar is voor zijn klanten. Voor bedrijven is er genoeg keuze: een (gratis) 0800 nummer, een 0900-nummer tegen een eigen gekozen tarief, een 088-bedrijfsnummer tegen nationaal tarief, maar natuurlijk ook per post of e-mail. Bedrijven kunnen het telefoonnummer naar keuze aanvragen bij OPTA.

Klachten over misbruik van een 0900-nummer
OPTA houdt in de gaten of duidelijk is wat een consument betaalt voor het bellen naar een informatienummer en bestrijdt daarnaast misbruik via deze nummers. Het is voor bedrijven niet alleen verplicht expliciet melding te maken van het tarief voorafgaand aan het gesprek, maar ook moet relevante informatie over de verkeerskosten genoemd worden. Daarnaast geldt voor 0900-nummers met een tarief hoger dan 15 cent per minuut, dat het maximumtarief per gesprek vooraf gemeld moet worden. Als een consument onverwacht langer dan 10 minuten in de wacht wordt gehouden, dan kan dit duiden op misbruik. Consumenten kunnen klachten over de tariefmelding en onverwachte lange wachttijden via een speciaal online klachtformulier melden bij ConsuWijzer, het informatieloket van OPTA, de Consumentenautoriteit en de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Op basis van signalen die hier binnenkwamen heeft OPTA er bijvoorbeeld voor gezorgd dat consumenten hun geld terug kregen voor het bellen naar een 0900-nummer waarmee misbruik was gepleegd.